1

Znowu promocja Polski czyli konkurs na logo

Coś mi się wydaję, że 2007 roku upłynie pod znakiem promocji Polski i może w końcu doczekamy się spójnej i mocnej kampanii. Chociaż podejrzewam, że łatwiej będzie wybić się na międzynarodowym rynku poszczególnym miastom czy regionom, gdzie myślenie o ponadpartyjnym realizowaniu programu jest bardziej praktyczne niż teoretyczne. Jestem bardzo ciekawy, czy pod koniec roku przeciętny zagraniczny turysta czy widz zagranicznych kanałów tv będzie miał więcej informacji ogólnych o Polsce jako atrakcyjnym miejscu do zwiedzenia czy raczej będzie słyszał o modnym Krakowie w Polsce, o Wrocławiu w Polsce, o Gdyni w Polsce czy o Warszawie (też w Polsce). Prezydenci miast już udowodnili, że wiedzą na czym polega promocja ich regionów, czy będzie nas stać na ogólnonarodową promocję – nie wiem.

Bo właśnie trwa kampania promocyjna Polski, przygotowana przez MSZ oraz Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, spoty emitują CNN i BBC. Obejrzyjcie:

Zwracam uwagę na kilka komentarzy do tego filmu z YouTube:
playahsan: Yeah, really funny especially when you are polish. Man, what a bullshit… (Im from Poland if you ask)
ashtonx: ROTFL is it some kond of s-f or fantasy ?
bigbezet: Lol, yeah, invest in Poland, escpecially with Kaczynskis on the lead ;D
rudolf14:Who cares who rules the country, fuck Kaczynskis and other liers, Poland will be strong again, and we’ll fight for the better future!

Mirosław Boruc w wypowiedzi dla gazety.pl:

– Walczymy o to, by za reklamą Polski stała jedna, spójna myśl. Ta reklama jest lepsza niż dotychczasowe, Polska wygląda w niej ładnie, ale wypada jak wiele innych krajów. Nic nas w niej nie wyróżnia – ocenia Mirosław Boruc, prezes Fundacji Promocja Polska – Instytut Marki Polskiej.
Jego zdaniem adresowanie spotów TV do inwestorów jest błędem – żaden z nich nie kieruje się reklamą. Poza tym reklamę firmuje rząd, a przez to traci na skuteczności i jest odbierana jak propaganda. Według PAIiIZ to nie do końca prawda. Po reklamach wyemitowanych jesienią zeszłego roku liczba odwiedzających portal PAIiIZ wzrosła wtedy aż o 43 procent.

Ale trochę inne zdanie ma Edyta Musielak z Warsaw Destination Alliance:

Tworzenie biznesowych spotów o Polsce, na obecnym etapie rozwoju naszego kraju, jest jak najbardziej uzasadnione. Nie łudźmy się – Polska to nie Wielka Brytania czy Hiszpania. Nasz kraj ciągle nie jest rozpoznawany przez biznesmenów, inwestorów czy organizatorów konferencji. Cudzoziemcy nie wiedząc, co zastaną w naszym kraju, często nie biorą go pod uwagę w swoich decyzjach biznesowych. Emitując spot o Polsce w prestiżowej stacji telewizyjnej można w pigułce pokazać główne atrakcje kraju, podkreślić najważniejsze osiągnięcia, czy wskazać inwestorów, którzy już w Polsce są obecni. W ten sposób tworzymy pozytywny wizerunek i skojarzenia z danym krajem, które na wstępnym etapie podejmowania decyzji mają zasadnicze znaczenie. Najważniejsze jest, by przekaz spotu był spójny oraz by film wyróżniał Polskę spośród innych krajów.

Oczywiście nikt nie inwestuje jedynie w oparciu o reklamę. Jednakże ciągle przypominanie, że Polska rozwija się dynamicznie i jest przyjaźnie nastawiona do biznesu z pewnością zaowocuje w przyszłości nowymi inwestycjami zagranicznymi.

Przypomnę, że Warsaw Destination Alliance jest odpowiedzialne, za reklamówki promujące Warszawę, dla przypomnienia, ostatni z nich:

KONKURS
Ja wracając jeszcze do reklamy promującej Polskę, zwracam uwagę na kolejne logo Polski.. .ahh ile już ich było 🙂 dorzucam do zdobyczy…

… i jednocześnie proponuję mały konkurs, a właściwie akcję – zobaczymy jaki będzie efekt. Proponuję, aby każdy z Was, kto zauważy logo, znak graficzny dotyczący, kojarzący się z naszym krajem, taki, z którym może się zetknąć zagraniczny turysta niech podeśle na maciekMAŁPKAmediafun.pl – zobaczymy ile uda nam się uzbierać pstrokacizny i ile jeszcze jest do zrobienia jeśli chodzi o spójny wizerunek Polski. Liczę na Was.