80

#uwazajnakryptowaluty – ktoś tu oszukuje

Naprawdę nie spodziewałem się, że w 2018 roku będę musiał omawiać kampanię, która:

– jest kampanią ostrzegającą przed oszustami, a sama oszukuje w swoim założeniu;

– jest amatorsko zrobiona;

– szkodzi youtuberom, którzy brali w niej udział;

– pokazuje, że youtuberzy są głupi albo cyniczni;

– totalnie wypacza przekaz komunikatu reklamowego;

– psuje rynek;

Tak, to całe combo to jedna tylko kampania 🙂

Ale po kolei.

Ustalamy fakty

Mamy Narodowy Bank PolskiKNF (Komisja Nadzoru Finansowego), którzy postanawiają zrobić kampanię ostrzegającą przed kryptowalutami uwazajnakryptowaluty.pl. Klient określa swój budżet, idzie do agencji, która się na tym zna, agencja przygotowuje kampanię, klient akceptuje i kampania leci w świat. Standardowa ścieżka.

Zanim zacząłem przygotowywać ten wpis postanowiłem sprawdzić wszystkie fakty u źródeł i już sam efekt sprawdzania faktów wydał mi się zabawny.

Na Wykopie pojawiła się odpowiedź NBP na zapytanie użytkownika czy NBP wydawał pieniądze na kampanie. Każdy obywatel ma prawo zapytać się organów państwa (w ramach dostępu do informacji publicznej) o to, jakie pieniądze, pieniądze z naszych podatków, są przeznaczane na różnego rodzaje cele. I taka instytucja powinna udzielić odpowiedzi.

Nie udało mi się ustalić autentyczności pisma w samym NBP. Na to pytanie i inne pytania czekam jeszcze na odpowiedź od rzecznika NBP, jeśli ją dostanę wkleję ją tutaj.

Ale załóżmy, że to prawda. 91 tys zł brutto (to ok. 75 tys netto) na kampanię #uwazajnakryptowaluty. Już widziałem komentarze czy nagłówki połączone z oburzeniem jaka to jest duża kwota. O ile podniecanie, że 100 tys na kampanię przez amatora jest zrozumiałe, nie każdy musi znać realia, to ok. Jeśli przeczytacie w jakimś serwisie branżowym, w tonie sensacji, że 100 na kampanie to dużo… to to jest słaby serwis branżowy.

Wrócimy jeszcze do tej kwoty.

Odezwałem się również do firmy Gamellon, czyli agencji zrzeszającej youtuberów i przygotowującej kampanie reklamowe. Potwierdzono mi tylko, że Gamellon współpracował z NBP, odmawiając dalszych szczegółów, zasłaniając się zapisami umowy. Rozumiem, prywatna firma, nie ma obowiązku dzielić się takimi informacjami z blogerami czy dziennikarzami i faktycznie często zapisy umowy to zakazują.

Ale sam fakt współpracy mamy potwierdzony.

Super, możemy działać dalej.

Moje pytania do konkretnych youtuberów pozostały bez odpowiedzi… ok rozumiem 🙂

Kiedy zadzwoniłem do jednego z nich prosząc o komentarz, po tym kiedy się przedstawiłem i jak usłyszał w jakiej sprawie dzwonię weszły na łącza jakieś szumy, potem przestał odbierać i odpisywać na smsy…

Ok, rozumiem 🙂

Chociaż powiem Wam w tajemnicy, że nie ma nic bardziej żenującego, niż influencer, który bierze udział w kampanii jakiejś marki, a potem się tego wstydzi i ukrywa.

Szkodzi to jemu, marce i kampanii.

Ale ok, mamy już trop. NBP zlecił kampanie Gamelleonowi. Firma wzięła przynajmniej trzech yuotuberów – kanały Marcina Dubiela, Wiśnie, Planetę Faktów i przygotowała kampanię (być może również stronę). Kampania wystartowała w grudniu, żadnych innych aktywności wyglądających na sponsorowane nie znalazłem – przeanalizowałem sobie to, co zmonitorował mi Brand24.

Youtuberzy w kampanii

Filmy, które brały udział w kampanii #uwazajnakryptowaluty

Postarajmy się więc rozpisać tę zawrotną kwotę 75 tys. zł. netto.

To tylko moje przypuszczenia bazujące na stawkach rynkowych, podkreślam przypuszczenia, ale chciałem Wam tylko pokazać jak taka kwota może się rozbijać.

Więc mogło to być tak:

Strona wcale nie musiała być przygotowywana przez zewnętrzną firmę, ale nie wygląda na skomplikowaną – nie będzie dużym punktem w naszym kosztorysie.

Nie chcę się ścigać na liczby czy rozliczać kogoś, chce Wam tylko pokazać, jak ta kwota mogła się rozkładać w zależności od planu kampanii, stawek poszczególnych youtuberów oraz planów płatnego wsparcia reklamą na fejsie czy google adwords. 50 tys zł na taką reklamę to nie jest wcale dużą kwotą. Myślę, że gdzieś w moich przypuszczeniach mieszczę się między drugim a trzecim założeniem.

Największy jednak zarzut mam do tego, że kampania, powiedzmy edukacyjna, nie była oznaczona przez youtuberów. Obojętnie czy mamy do czynienia z kampanią ostrzegająca przed kryptowalutami, namawiająca do jedzenia jarmużu #jedzjarmuż czy ostrzegająca przed nieuczciwymi youtuberami #uwazajnayoutuberów, to w żadnym razie nie powinna posługiwać się nieuczciwymi mechanizmami. A kiedy dzieje się to pod patronatem poważnej państwowej instytucji, które chce ostrzegać, edukować to jest to tym bardziej słabe.

Jeśli NBP sobie pomyślało i zaplanowało – ok, nie oznaczajmy tego lepiej, niech nie wiedzą, może się nie wyda. To jest naiwny, nieuczciwy w swoich działaniach. Karny kutas!

Ale po to są takie firmy jak Gamellon, Lifetube, który powinny takiego klienta wyedukować, albo wybić mu ten pomysł z głowy. Bo może taki NBP nie wie, że nie powinno się odbiorców oszukiwać.

Jeśli na taki pomysł nie oznaczania współpracy wpadł Gamellon – to powinien za to zebrać największe baty i największego karnego kutasa. Ponieważ wprowadził w błąd swojego klienta, naraził na szwank wizerunek publicznej instytucji i wypaczył kompletnie przekaz kampanii. Teraz zamiast skupiać się na tym czy kryptowaluty są dobre czy złe omawiamy fakt, kto nas bardziej oszukał. Na miejscu NBP domagałbym się srogich wyjaśnień.

No i w końcu Gamellon powinien powiedzieć tym youtuberom – ej, ludzie, oznaczajcie te współprace. Nie ma w tym nic złego.

Bo wiecie, youtuberzy, blogerzy w takich sprawach są… ciśnie mi się na usta słowo, głupi, ale bądźmy dyplomatyczni – niewyedukowani. Młodzi ludzie, pojawiły się pieniążki – zróbmy akcje, może się nikt nie pokapuje.

To m.in. zadanie dla takich firm jak Gamellon czy Lifetube, żeby nie tylko wyciskać pieniądze z rynku, ale i edukować rynek i wprowadzać dobre praktyki. Bo przyjdzie państwowy regulator i zrobi to po swojemu.

I tak jak zawsze odradzam wszystkich takich działań – żeby nie dopuścić do sytuacji, w której blogerka przechodzi obok sklepu z ciuchami: „Oj! Popatrzcie jaką piękną kurtkę zobaczyłam, postanowiłam od razu ją kupić!”. I w tym samym czasie 5 takich modowych blogerek przechodzi obok tego samego sklepu czy strony internetowej i spontanicznie kupuje… To wiecie, jest słabe i śmierdzi z daleka.

Firma, która powinna dbać również o wizerunek swoich twórców, jeśli dopuszcza do takich sytuacji to tak naprawdę wprowadza ich na minę i teraz muszą udawać, że nie widzą komentarzy, nie odbierać telefonów i takie tam 🙂

Karny kutas Gamellonie. Bo to wy jesteście tym ogniwem, który nawet jeśli założenia kampanii były błędne – powinien to wyprostować.

Oczywiście w polskim prawie nie ma nakazu oznaczania takich treści sponsorowanych w sieci (w telewizji i radiu są), ale są też pewne dobre praktyki i bycie po prostu fair ze społecznością. I nie jest to żadna nowość, od dawna tak jest praktykowane.

Można uczciwie

Nie ma nic złego w tym, że youtuber bierze udział w kampanii opłacanej przez kogoś. Mamy tyle przykładów, jawnych dobrych współprac. Youtuberzy z Netflixem przy Czarnym Lusterku, wszelkiego rodzaju konkursy, czy nawet „spontaniczne” filmy takie jak ten Fit Lovers – BMW niespodzianka dla ukochanej. Wcześniejsze filmy 200 tys. 500 tys. – ten ponad 2 miliony – czyli sukces i jasno wprost komunikat dla widza – skąd jest ten samochód (i to wcale nie jest kampania BMW – sprawdźcie). Naprawdę można to robić bez ściemy, i widzowie ani marki się za to nie obrażają.

Tu jest jeszcze jeden problem, dość istotne rozróżnienie. Bo jeśli mamy do czynienia, powiedzmy z produkcją fabularną: Martin Stankiewicz ma choinkowy problem, pojawia się ciężarówka coca-coli, wiadomo że Martin bierze udział i jest twarzą tego napoju. To nie potrzebuje wielkiej planszy, przez kogo ten materiał jest sponsorowany.

Mimo wszystko i tak na kanale jest jasna, rzetelna informacja, że materiał powstał przy współpracy z Coca-Colą. Fair – wobec widzów, wobec marki, wobec samego siebie. Ale jak mówiłem to taka „produkcja fabularna”. I wiem, że mogę zadzwonić zarówno do marki, do Martina, do agencji która ogarnia tę współpracę i nikt nie będzie udawał szumów na łączach.

Ale przy #uwazajnakryptowaluty jest gorzej.

W momencie kiedy mamy do czynienia z materiałem „merytorycznym” w którym twórca przygotowuje materiał edukacyjny, informacyjny – to nie oznaczenie współpracy zasługuje na podwójnego karnego kutasa – zarówno od widzów, jak i od marki. Bo chodzi tu o wiedzę, konkretne zdanie, opinie twórcy i to są po prostu złe praktyki i naprawdę myślałem, że już z nich wyrośliśmy.

Wyobraźcie sobie, że w tym materiale słusznie cisnę po Gamellonie. Za miesiąc okaże się, że jest to materiał sponsorowany przez LifeTube czy inny MCN. Słabo. I tutaj mamy właśnie taką sytuację.

Bohaterowie naszej kampanii coś tam kombinowali, bo hasztag #uwazajnakryptowaluty raz się pojawiał, raz znikał, tylko na Planeta Faktów pojawiło się oznaczenie YT, że materiał zawiera płatną promocję, ale szczerze mówiąc, nie wiem kiedy on się pojawił, zakładam się o dużą whisky, że nie pojawił się na początku. U pozostałej dwójki oczywiście nic takiego nie uświadczysz.

Tak jak mówiłem samych youtuberów bym najmniej tutaj cisnął, chociaż właśnie to przez Gamellona to właśnie oni zbierają teraz baty. Sorry, ale taki agent to dupa, a nie agent. Jestem wyrozumiałym człowiekiem i zrzucam to na ich niedoświadczenie biznesowe – jeśli to jednak wyrachowany cynizm – to też karny kutas dla Was youtuberzy.

Marketingowy błąd

I jeszcze w tym całym bigosie jest jeden, marketingowy, strategiczny błąd. Jeśli posłuchacie sobie tych trzech materiałów – tak pod rząd, do zobaczycie, że są one do siebie bardzo podobne. Ta wiedza jest ze skryptu podesłanego przez reklamodawcę. Nie mam absolutnie przekonania, że są ekspertami od kryptowalut, że wiedzą dokładnie o czym mówią – po prostu im nie wierzę. Realizują punkty z listy. No i szkoda, że nie ma, żadnych zalet wymienianych w związku z kryptowalutami. Jestem niestety przekonany, że jeśli zgłosiłbym się do nich, powiedzmy jakaś giełda kryptowalut czy jakiś dascoin – to cała trójka nagrałaby film wychwalający kryptowaluty.

Stawiam dużą whisky, że tak by było.

Karny kutas dla waszej wiarygodności.

I czego mi brakuje w tych filmach, a co byłoby dobre dla samego przekazu? Prostego stwierdzenia i odesłania widza do wiarygodnego źródła – „nie jestem ekspertem od kryptowalut, ale jeśli chcecie znaleźć więcej informacji albo dyskutować – wejdźcie na serwis uwazajnakryptowaluty.pl”.

I na stronkę z taką informacją, podającą już w jasny, merytoryczny sposób przeszłoby spokojnie milion osób. Ale skoro wykombinowaliśmy sobie, że to będzie to taka tajna akcja, to nastolatek nawijający w mało przekonujący sposób od kryptowalutach pewnie będzie bardziej przekonujący. Aha.

Poszukajmy pozytywów 🙂

Jedyną rzeczą, którą mógłbym pochwalić w koncepcie tej kampanii, a ten element był poddawany krytyce, to wybór twórców i grupy docelowej. Tak, młodzi twórcy i ich widzowie to dobra grupa do edukacji. Jest mnóstwo oszołomów czy innych kołczów, którzy robią kryptowalutowy hype i trafiają do młodych, którzy marzą o tych milionach z kryptowalut. Mimo wielu zalet kryptowalut, szał na to już dawno zaczął przekraczać pewną granicę dobrego smaku i zaczęły się pojawiać różnego rodzaju dziwne twory, piramidy, które bazują na haśle kryptowaluta. Ci co tam strzelają z kapiszonów samochodzie – no, tam się będzie robić u nich bardzo gęsto. Będą uciekać z Polski.

Więc taka rozsądna przeciwwaga się przyda.

Ale niestety wykonanie tego było totalnie spartolone i jeśli moje domysły są prawdziwe i Wy drodzy czytelnicy zgadzacie się z nimi – to najwięcej zawalił tutaj Gamellon i dla niego największy karny kutas.

Dużo było ich dzisiaj rozdanych coś. prawda?

Na miejscy klienta NBP i KNF zaprosiłbym taką firmę jeszcze raz, na rozmowę podsumowującą 🙂 i może tam też karne kutasy by się posypały 🙂

No i dajcie znać czy zgadzacie się się z moim punktem widzenia i kwestią oznaczania współprac.

A jeśli traficie na kolejny taki słaby numer w sieci – dajcie znać, porozdajemy jeszcze trochę karnych kutasów, ale tak wiecie z misją, żeby edukować rynek 🙂

I bonus na koniec. Film od Wujka Czarka o czołgach 🙂 Obejrzyjcie dokładnie 🙂

AKTUALIZACJA (21 lutego 2018)

Tomek Jaroszek z bloga Doradca.tv otrzymał odpowiedź banku i założenia kampanii – odsyłam więc do jego strony: NBP odpowiada ws. kampanii #uwazajnakryptowaluty

Jednocześnie podkreślamy, że NBP nie jest przeciwny rozwojowi technologii blockchain oraz jej wykorzystaniu, ale zastosowanie tej technologii na rynku finansowym musi być tak samo bezpieczne i sprawdzone, jak ma to miejsce w przypadku innych technologii.

Comments 80

  1. Post
    Author
  2. Omadeo-spierdoleo.
    Nie wiem jak można tak bardzo spartolić misję. Tak naprawdę tylko NBP miało prawo nie wiedzieć, że takie materiały się oznacza, cała reszta to albo niekompetencja albo zwyczajne draństwo/manipulacja.

  3. Bardzo ciekawe podsumowanie całej sytuacji. Szkoda zmarnowanego potencjału tej kampanii, gdyż świadomość w tematyce finansów jest w naszym kraju niestety wciąż bardzo niska. Żeby nie było – nie jestem przeciwnikiem kryptowalut i sam blockchain uważam za twór z ogromnym potencjałem. Gdyby jednak, wspominając w mediach o różnych formach spekulacji czy inwestowania, powszechnie mówić również o ryzykach z nimi się wiążących (a nie jedynie o złudnej idei szybkiego wzbogacenia się), to inicjatywy pokroju DasCoina nie miałyby racji bytu.

  4. Bardzo dobry artykuł też jak już zobaczyłem te filmy na yt jakiś czas temu pomysłem czy to nie jakaś antyreklama kupiona przez banki bo jedyne kto się może bać tych kryptowalut to właśnie bank. Chociaż i tak większość jest filmów zachwalających krypto waluty jestem ciekaw czy też są jakoś sponsorowane czy jednak nie i są zrobione tylko dlatego że teraz jest hype na to i nabijają sobie więcej wyswietleń takim filmem na czasie.

  5. Cześć Maciek! Dzięki za ten tekst! Zgadzamy się – jako LifeTube, że oznaczanie materiałów jest bardzo ważne! Szczególnie w takich przypadkach. Współpracujemy z wieloma podmiotami, w 2017 roku współpracowaliśmy z 321 klientami. Wśród nich były również ministerstwa, samorządy, organizacje pozarządowe. Takie współprace są zawsze oznaczane przez Twórców zrzeszonych w LifeTube. Transparentność i autentyczność ma dla twórców – i ich widzów – ogromne znaczenie. Prowadząc i organizując kampanie dla naszych YouTuberów zawsze staramy się działać w modelu win-win-win, to znaczy, że zadowolony ma być zarówno klient, Twórca, jak i jego widzowie. To bardzo ważne, by kampanie były odbierane dobrze przez wszystkich! 🙂

  6. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu... | News - Upvotes club

  7. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocu… | News

  8. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu... | News - CryptoHubNews

  9. Pingback: Amigo ou inimigo: dentro da estranha guerra da Polônia em Cryptocu ... | Notícias

  10. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies | Bitcoinero

  11. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - CryptoCashEasy.com EN

  12. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – CRYPTOTRADEBUDDY

  13. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News | CyberBlock

  14. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocu… | News | BitcoinBlab - Crypto News Source

  15. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Cryptocurrency News - Bitcoin News

  16. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocurrencies | | Krupte Mining

  17. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – Bruce Wampler

  18. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocurrencies | LightMining.ru

  19. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocurrencies | My Blog

  20. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies | Cryptobase

  21. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Coin News 24/7 | All Crypto news sorted for all Coins

  22. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies • The Zerp

  23. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies > Complete Crypto Guide & News

  24. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – Crypto-Monnaies : Toute l'actualité des Crypto-Monnaies !

  25. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - The University Of Bitcoin

  26. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Newscoins

  27. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – Cryptorawr

  28. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – CryptoKarma

  29. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – Tier One Crypto

  30. Pingback: Good friend or Enemy: Inside Poland’s Strange Battle on Cryptocu …|Information – Bitcoin News Portal – BTC, Ether & ICO Reviews

  31. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocurrencies | Top CryptoCurrency News

  32. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - My CryptoCoin Chain

  33. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocu… | News | E-CURRENCY 360

  34. Pingback: g6 | Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies

  35. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – Crypto Concepts Premium Members

  36. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Bitcoin Gold For Beginners

  37. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - $ Crypto Connect

  38. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Complete Crypto Guide

  39. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Coin Release

  40. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Crypto24h

  41. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News | ProfitMaker.Tips

  42. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies | Indian Cryptocurrency Analysis, Tools, Tutorials, Data and News

  43. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - The CRYPTOCURRENCY TRIBUNE

  44. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Digital Currency Guy - Daily Crypto Alert News

  45. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Cryptocurrency News, Trends and ICOs

  46. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies -

  47. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - CryptCraze.Com

  48. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocurrencies | Bonafide News Source

  49. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies | The Bitcoin Barista

  50. Pingback: Altcoin Trading Tips | Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies

  51. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu... | News | Bitcoinia

  52. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – CryptoDigest

  53. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Making Bitcoins Guide

  54. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – Crypto Coin Report

  55. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – How to Earn Money

  56. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu... | News - Concept71

  57. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – All Coin Index

  58. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – Crypto News Plus

  59. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - LabanaCrypto

  60. Pingback: Good friend or Foe: Within Poland’s Abnormal Conflict on Cryptocurrencies - NXT Crypto News

  61. Pingback: Good friend or Foe: Inside of Poland’s Atypical Battle on Cryptocurrencies - Best BTC Online

  62. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – Bitcoin Millionaire

  63. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – The Bitcoinster

  64. Pingback: Amigo ou inimigo: Por dentro da estranha guerra da Polônia contra as criptomoedas | Cripto Digital

  65. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – The Bitcoiners

  66. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – The Bitcoinsters

  67. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – CryptOO News

  68. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – Bitcoinsters

  69. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News | Premium Blog! | Development code, Android, Ios anh Tranning IT

  70. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocu… | News – Mr Bitcoin

  71. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies - Bitcoin360

  72. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland’s Strange War on Cryptocurrencies – C10

  73. Pingback: Friend or Foe: Inside Poland's Strange War on Cryptocurrencies

  74. Pingback: Die Hintergründe der polnischen Anti-Bitcoin-Kampagne - Buy Bitcoins in Thailand

  75. Pingback: Die Hintergründe der polnischen Anti-Bitcoin-Kampagne - BTC-Echo - Home Business Highlights

  76. Pingback: Die Hintergründe der polnischen Anti-Bitcoin-Kampagne

  77. Ludzi, którzy zrobią wszystko za pieniądze na świecie nie brakuje. Niestety youtubowi twórcy idealnie obrazują tę prawdę o naszej cudownej planecie.

  78. Inwestorzy kryptowalut są zawsze pod groźbą oszustów. Według nowego raportu CipherTrace japońska giełda kryptowalut BITPoint padła ofiarą jednej z największych oszukańczych transakcji w 2019 r., Tracąc 28 mln USD, z czego 19,3 USD pochodziło z funduszy klientów, a reszta należała do BITPoint Japan. Wśród skradzionych aktywów finansowych były Bitcoiny, XRP, Ether i Litecoin https://www.bitladon.pl/monety

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *