8

Siła konsumenta

Kreatywność konsumentów jest nieprzewidywalna. O ile samo przerabianie reklam na pewno sprawia im samym dużo radości, to firmom nie zawsze jest do śmiechu.

Firmy nie mogą mieć większego wpływu na pojawianie się przeróbek – im większa firma i więcej reklam, tym więcej podróbek. W ekstremalnych przypadkach mogą wydać ewentualnie oświadczenie, protestować itp. Tak było w przypadku LEGO i reklam World Trade Center – reakcja agencji była bardzo szybka – pisałem o tym w zeszłym roku.

Niektóre fałszywki, wykorzystując charakterystyczne elementy kampanii znanych firm, poruszają ważne problemy.

Oryginalne reklamy iPodów

i przeróbki (całkiem na poważnie):

Ale najwięcej fałszywek i przeróbek oryginalnych reklam idzie chyba w stronę seksu – zresztą to chyba najmniej roboty z taką przeróbką a ubaw po pachy (powiedzmy).

Oryginalny wizerunek Absoluta

po przeróbce

Burger King (oryginał)

i przeróbka

Z przeróbką reklamy viagry sam miałem problem, co jest oryginałem a co „fejkiem”.
Tutaj jeszcze Tightening Gel

a tu już Viagra

ehh, ten brak subtelności…

U mnie niezmiennie na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o delikatne podejście do tematu (i zarazem mocnym hardcorowym przykładem) jest reklama żelu lubrykacyjnego – oczywiście oryginał, nie przeróbka.
Ta reklama spokojnie może się pojawić w każdym magazynie, nawet na billboardzie, nikogo nie obrażając i nie zagrażając seksualnemu rozwojowi najmłodszych :-). Mistrzostwo świata (nagrodzone chyba kiedyś na Young Guns).


Manix Lubricating Gel „The Harbour”

Polecam sekcję u Coloribusa – Ad Fake – mnóstwo fejków.