3

Polskie biura podróży – które upadnie w tym roku (wyzwanie dla monitoringu)

foto: ©ClassicStock/Corbis

 

Powoli zbliża się sezon urlopowy i sytuacje łatwe do przewidzenia – upały, korki, wata cukrowa, spocone dziewczyny i ciepła wódka. Od kilku ładnych lat nieodłącznym elementem każdego lata są również spektakularne upadki biur podróży, oszukani ludzie pukający do zamkniętych lokali i turyści uwięzieni w Egipcie przez właścicieli hoteli. Nic nowego, trochę ludzkich dramatów, zmarnowanych urlopów i krzykliwych nagłówków w gazetach.

Dla branży public relations i marketingu jest to też okres ciekawej nauki na żywym organizmie – bo naprawdę sporo można się nauczyć obserwując jak radzą sobie w sytuacjach kryzysowych lokalne władze, właściciele firm czy agencje pr je obsługujące – pierwsze duże konferencje, sytuacje typu „pod gradobiciem pytań” – jest świetnie.

Od niedawna mamy też całkiem prężnie rozwijające się firmy zajmujące się monitorowanie opinii marek w internecie. Świetne narzędzie, coraz więcej my (użytkownicy i konsumenci się uczymy) doświadczenie zyskują badacze. Jakiś czas temu podawałem na blogu prosty trick, który pomoże w decyzji, którą z firm zajmujących się badaniem opinii w sieci wybrać do współpracy – znajdziecie ten tekst we wpisie Jak dobrze wybrać narzędzie do monitoringu tego, co mówią o nas w sieci (prosty trik).

Rok temu, kiedy upadło kilka biur podróży, firmy (szczególnie myślę tutaj o SentiOne, Brand24 i chyba Sotrender) przekonywały na konferencjach branżowych, że takie bankructwa można przewidzieć o wiele wcześniej, analizując m.in. wydźwięk komentarzy i dyskusji w sieci. Hmm, no to co, ja jako półetatowy wróżbita zajrzałem właśnie do mojej szklanej kuli – wyszło mi, że w tym roku również upadną jakieś biura. Magiczna kula niestety mi nie stroi i nie pokazała żadnych konkretnych nazw, ale to, że któreś z nich upadnie to jestem pewny na 100 procent (słynne 100% trafności przepowiedni). I tutaj pojawia się wyzwanie dla Was, drogie firmy monitorujące sieć, a właściwie przypomnienie o pewnych deklaracjach, które padały podczas prezentacji. Które to będą firmy?

Oczywiście trudno mi jest żądać od jednej firmy żeby publicznie ogłaszała szybką upadłość drugiej – ba, nawet przy odpowiednim rozegraniu akcji w mediach społecznościowych można by faktycznie doprowadzić do upadku (zwłaszcza, że branża turystyczna i tak cienko przędzie) albo przynajmniej porządnie zaszkodzić. Nie chce więc narażać wszystkich monitorujących sieć na procesy sądowe za wróżenie z fusów. Ale już zwrócenie uwagi na te marki, wokół których następuje wzrost negatywnych komentarzy (plus kilka innych wskaźników) i pokazanie tego w raporcie w formie faktów a nie wróżb byłoby cenną wskazówką dla wielu ludzi planujących urlopy.

To jak, panie i panowie z branży monitorowania opinii w sieci? Zerkniecie na swoje panele, tabelki i wykresy? Da się z nich coś już wyciągnąć?

  • Brand25

    Nie da rady, hajs się nie zgadza

  • Maćku, super pomysł, SentiOne zabiera się do pracy 🙂

  • Parking Okęcie

    Współpracujące z nami biura podróży działają normalnie, bez problemów. Dla klientów współpracujących biur oferujemy rabaty na parkowanie auta podczas podróży z lotniska Okęcie. Zapraszamy:-)