6

Nie strasz mnie Przybylska!

Nie wiem jaką dokładnie siłę sprawczą mają oświadczenia Komisji Etyki Reklamy przy Radzie Reklamy. Rada wydaje uchwały, do których reklamodawca może się zastosować lub nie. W każdym razie jeśli chodzi o spot z Anną Przybylską (Veroni Mineral Fit) Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka zaskarżyło tę reklamę ponieważ (za Wirtualnymi MediamiRzeczpospolitą):

Reklama dyskredytuje rywali, wskazując, że po napojach konkurencji można „zacząć świecić” i odwołując się przy tym do strachu, bo świecenie kojarzy się z radioaktywnością. Zgodnie z przepisami kodeksu etyki reklamy wywoływanie w reklamówce strachu jest dopuszczalne wyłącznie wtedy, gdy chodzi o względy społeczne lub profilaktykę.
Z reklamy wody mineralnej Veroni Mineral Fit powinno zniknąć ujęcie, w którym aktorka Anna Przybylska czyta skład na etykiecie innej wody, po czym mówi, że po spożyciu produktów zawierających konserwanty można zacząć świecić – uznali specjaliści z Komisji Etyki Reklamy.

Pełen tekst uchwały tutaj w pdfie.

Dodatkowo za to „świecenie” sprawa trafiła też do UOKiK-u, co może skończyć się już karą dla producenta (Zbyszko) i zakazem emisji.

Nie wiem czy producent zareagował tak szybko, czy po prostu przypadkowo wypuścił również krótszą wersję spotu – bez ujęcia ze „świeceniem”. Jeśli to pierwsze, to jakoś niekonsekwentnie, bo na jednym programie (Polsat) reklama leciała w dwóch blokach, jeden po drugim, raz w wersji dłuższej (niepoprawnej), a raz krótszej (poprawnej).
Zresztą obydwa spoty poniżej.

krótsza:

dłuższa:

Swoją drogą ciekawe, że ani Żywiec ani Arctic nic nie protestowały przeciwko tej reklamie. Jak ją pierwszy raz zobaczyłem w telewizji to według mnie do kosza poszedł właśnie Żywiec smakowy. Zresztą o zbiegu emisji kampanii z publikacją wyników badań Świata Konsumenta pisałem w maju tego roku.

Polecam też przejrzeć inne uchwały Rady Reklamy dotyczące znanych reklam skarżonych przez konsumentów:
– słynny „pojedynek” Saturna i Media Marktu – pdf
– reklamy PLAY – pdf
– Harnaś i owieczka – pdf
– Kraków i syrenka na kacu – pdf
– PlusGSM, czyli ojciec i syn – pdf
a tutaj pełna lista.

  • przeciez te reklame moga zobaczyc dzieci!

  • jak zwykle granica jest bardzo cienka… jeśli konkurencja nie protestuje, to o co chodzi? każdy kupuje co chce 🙂

    btw właśnie pije żywiec smakowy, jedna z lepszych wód smakowych wg mnie (tuż po tymbarku)

  • Baron, ale ten pdf to o buddystach chyba jest :(?!

  • dzięki za czujność – poprawione

  • Pojechali po całości z tą reklamą, jak dla mnie cios po niżej pasa. W każdym żarciu jest coś, co szkodzi, samo żarcie szkodzi, bo przemiana materii nas postarza… ale z tym świeceniem, to już przesada, ktoś się za dużo heroesów naoglądał.

  • Pingback: Reklama porównawcza : Blog.Mediafun.pl()