4

Grucha zmienił sweter czyli rozmów z Tadeuszem część pierwsza

Grucha zmienił sweter - Rozmowy z Tadeuszem

Mirosława Zbrojewicza nie trzeba Wam przedstawiać, Tadeusz sam się potrafi przedstawić, a o akcji Bardzo Dobre Maniery pewnie już trochę słyszeliście. Jeśli nie – obejrzycie film 🙂

Bardzo Dobre Maniery nie jest typową akcją zbierania pieniędzy. Oczywiście – cel jest jasny, bardzo ważny – 5 zł trafia na konto Polskiego Czerwonego Krzyża, który w ten sposób sfinansuje zakup ciepłych posiłków. Nieco inna jest metoda zbierania. To właściwie próba wprowadzenia nowego zwyczaju do restauracji. Gość, który kończy posiłek, zamiast układać sztućce w charakterystyczny sposób oznajmiający zakończenie jedzenia układa je, krzyżując je na talerzu. To znak dla kelnera aby doliczył do rachunku 5 zł, które w naszym imieniu zostanie przekazane na rzecz całej akcji – klient podpisuje specjalne oświadczenie-cegiełkę a piątak oznacza jeden ciepły posiłem dla głodnego dziecka. Proście być nie może, a wszystko dokładnie wyjaśnia film oraz strona http://bdbmaniery.pck.org.pl/ z której można pobrać odpowiednie oświadczenia i dopisać się do akcji.

A to lista restauracji, gdzie możecie skrzyżować sztućce 🙂 – aktualną znajdziecie zawsze na Facebooku w zakładce Bardzo Dobre Restauracje.
Renament Gastrobar – Kielce
LoveKrove – Kraków
Etnika – Kraków
Hamsa – Kraków
Biesiada – Lublin
Pasta e Basta – Oleśnica
Brama Oleśnicka – Oleśnica
Pub Gladiator – Oława
Madagaskar – Poznań
Hotel Kawallo – Słubice
Papalina – Warszawa
BąTą – Warszawa
Naam Thai – Warszawa
Bufet Centralny – Warszawa
Herba Berba – Warszawa
Chata Wędrowca – Wetlina
Good Food Restaurant Wincentego 21 – Wrocław
Willisch Cafe – Wągrowiec

sztucce bardzo dobre maniery

Pamiętam, kiedy akcja wystartowała pilotażowo kilka miesięcy temu. Jedną z pierwszych restaruracji, która do niej przystąpiła była Chata Wędrowca w moich ukochanych Bieszczadach. Zapytałem Ewę, właścicielkę Chaty o wrażenia z udziału w Bardzo Dobrych Manierach.

chata wedrowca

Maciek Budzich: Jak komunikowaliście ten pomysł swoim gościom? Jak reagowali na “dodatkowe, dobrowolne 5 zł do rachunku”

Ewa Żechowska: Przede wszystkim zaczęliśmy od promocji na Facebooku. Pierwsze reakcje było negatywne. Akurat zaczęliśmy w momencie, kiedy ukazały się artykuły w NaTemat.pl i Gazeta.pl, gdzie było bardzo dużo hejtu. Gdy tylko zrobiłam pierwszą notkę na fanpage Chaty Wędrowca, ten hejt przeniósł się także do nas. Byliśmy w kręgu podejrzanych osób, które chcą coś na tym ugrać. Inaczej mówiąc – brać te 5 zł do kieszeni. Cierpliwie wyjaśniałam każdemu o co chodzi i broniłam akcji jak tylko potrafiłam.
A w samej restauracji pojawiły się materiały z PCK, więc tu było łatwiej. Plakaty, ulotki, naklejki były tak przejrzyste, że ludzie odbierali to bardzo pozytywnie.

Maciek: Gość kończy posiłek, składa w odpowiedni sposób sztućce – co widać w jego oczach? Dumę, radość, pomaga to w budowaniu relacji restaurator-gość?

Ewa: Gość kończy posiłek i nawet jak zapomina złożyć odpowiednio sztućcce przybiega do kelnerki i prosi o specjalny druk, który służy do pokwitowania tego, że zostawia swoje pieniądze. Ci co zostawiali skrzyżowane sztućce czekali dumnie przy stoliku i wymieniali porozumiewawcze spojrzenie z kelnerką…poczucie bycia w kręgu wtajemniczonych, ale przede wszystkim w kręgu osób, które robią coś dobrego wykonując tylko symboliczny gest…
Czy pomaga w budowaniu? Tego nie jestem pewna. Zaufanie budujemy swoją pracą i myślę że to właśnie dlatego, że to zaufanie już jest, goście tak chętnie brali udział w tej kampanii u nas. Znają nas i myślę, że to właśnie tak działa: “Wy jesteście w porządku więc coś pod czym się podpisujecie po prostu musi być ok”.

Maciek: Chata Wędrowca działa sezonowo – więc łatwo podsumować efekty Bardzo Dobrych Manier u Was. Jakie były wyniki? Będziecie wspierać akcję również w przyszłym sezonie?

Ewa: W ciągu 56 dni w akcji wzięło udział 278 osób co dało 1390 zł wpłaty. Byłoby dużo więcej, ale niestety często podkładki pod talerze nie docierały przed weekendami, a wiadomo że jesienią wtedy jest u nas najwięcej Gości. Będziemy wspierać, zaraz po zakończonym sezonie poinformowałam PCK, że jeśli tylko nam pozwolą przyłączymy się w dniu otwarcia Chaty Wędrowca, czyli 26 kwietnia 2014.

Rozmów z Tadeuszem będzie więcej – subskrybujcie kanał 🙂

  • DrumMaster

    wiecie jak to z tymi manierami. Co kraj to obyczaj. Jedni przykładają do tego więcej wagi, inni nie koniecznie. Ja myślę, że to zależy od typu człowieka i tego co chcemy osiągnąć

  • Natalia

    Ciekawa akcja, szkoda , że tak niewiele restauracji bierze w niej udział. Patrząc na facebookowa mapkę na ich fun page to nie jest tego za wiele. Mimo wszystko gratuluje pomysłu i życzę powodzenia:)

  • Brawo Cheil Poland! 🙂

  • <3