10

Raport – konsument w mediach społecznościowych

Euro RSCG Sensors udostępniło dzisiaj raport „KNOW” dotyczący zachowań konsumentów w mediach społecznościowych. Jeszcze cieplutki, więc zapraszam do lektury.

Najważniejsze (choć dla wielu bywalców społecznościówek oczywiste) są wnioski, na samym końcu raportu, polecam:

1. Zaprzestań myślenia w kategoriach „wirtualne/realne”.
Może łatwiej jest dzielić świat na wirtualny i realny, konsumentów na korzystających z tradycyjnych mediów, prasy, radio, telewizji, i tych czerpiących informacje z internetu i mediów społecznościowych. Jednak w świecie gdzie miliony ludzi komunikują się ze sobą na zmianę „online i offline” trudno oddzielać te kategorie. Dziś nie ma już internautów – są po prostu konsumenci (pracownicy, liderzy opinii…).

2. Celem jest nie dominacja, a zaangażowanie.
Zakończyły się czasy dialogu, a właściwie monologu na linii marka – konsument. Dziś komunikacja odbywa się pomiędzy marką, pracownikami, a konsumentami. Kluczową rolę odgrywają w niej prosumenci. Aby osiągnąć sukces w nowym modelu komunikacji nie trzeba dziś rezygnować ze wszystkich znanych sposób działania. Trzeba za to rozumieć nowe realia i przystosować do nich swoje działania.

3. Zwróć uwagę na inicjatywy o zasięgu lokalnym.
Dzięki mediom społecznościowym konsumenci znów mają możliwość poznania najbliższej okolicy i nie przeszkadza w tym ograniczenie przestrzeni życiowej do domu, pracy oraz środka transportu. Na Śledziku, Naszej-Klasie czy Blipe powstają kolejne strony poświęcone miastom, dzielnicom czy osiedlom mieszkaniowym. Im większa firma lub marka, tym większe są jej chęci do masowej komunikacji. W mediach społecznościowych nie chodzi jednak o ilość, ale o jakość zbudowanych kontaktów i możliwość rozmowy nie tylko z masą, ale również jednostką.

4. Media społecznościowe to nie tylko Facebook.
Media społecznościowe to przede wszystkim społeczność tworzących je ludzi, a nie instytucje czy miejsca. Warto podążać za modą, ale zawsze trzeba być tam, gdzie są odbiorcy naszych produktów i usług.

5. Pamiętaj, że kampania/inicjatywa o której konsument będzie rozmawiać to taka, która wzbudza emocje.
Media społecznościowe otwierają przed nami morze możliwości komunikacyjnych. Wykorzystując choćby część z nich możemy zainteresować i zaangażować konsumenta, przy okazji dając mu nowe narzędzia do poznawania firmy, produktu, marki.

6. Użytkownicy mediów społecznościowych oczekują szybkich odpowiedzi i jasnych zysków ze swojej interakcji z marką.
Rozpoczynając dialog w mediach społecznościowych z marką konsumenci oczekują czegoś w zamian. Nie wystarcza sam fakt „fanowania” konkretnej firmy czy produktu. Klienci oczekują dodatkowych informacji, bonusów, konkursów, a przede wszystkim bardziej nieformalnej rozmowy niż ta oferowana na stronach internetowych czy biurach obsługi klienta. Ich ukryte pytanie zawsze brzmi: co będę z tego miał?

Comments 10

  1. Pingback: Prasówka « Blog NetCenter Solution

  2. Cytując klasyka:

    "W dupsku mam wasze arty street fashionowe pierdolenie".

    Co by się nie pojawiło w takich raportach – prawdziwe życie i prawdziwe pieniądze i tak są w prawdziwym świecie.

    Biznesu z fb nie zrobi nikt poza fb. Żadna marka, żaden produkt – i co z tego, że będzie miała 1000 fanów. Fanów – sranów, którzy i tak kupią to co tańsze nie zwracając przez ułamek sekundy uwagi na to jakiej to marki są fanami.

  3. Pingback: Klienci w serwisach społecznościowych | O e-commerce… subiektywnym okiem

  4. Pingback: Oddychaj w web2.0 | O e-commerce… subiektywnym okiem

  5. Pingback: Poznaj polskiego konsumenta! | Bartek Brzoskowski | Brzoskowski.pl

  6. Post
    Author
  7. Pingback: Konsument w mediach społecznościowych – raport KNOW Euro RSCG « Skuteczny e-marketing

Skomentuj katarzynap Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *