7

Fani marek piwnych na Facebooku (infografika)

Agencja GoldenSubmarine przygotowała kolejną (ma na swoim koncie już całkiem pokaźną kolekcję) infografikę – tym razem poświęconą aktywności facebookowych fanów marek piwnych dostępnych na polskim rynku. Wyniki są dodatkowo wsparte wartościami wyciągniętymi z FanpageTrendera (narzędzie do analizy i monitorowania aktywności fanów) oraz Interactive Research Centerfacead.

Ciekawe są wyniki jeśli chodzi o liderów poszczególnych kategorii, nie wiedziałem, że Desperados ma tak aktywny fanpage (razem z marką Tyskie to najpopularniejsze z analizowanych marek). Niepasteryzowana Łomża zwycięża natomiast jeśli chodzi o engagement rate (czyli procent aktywnych fanów do ich ogólnej liczby) – to akurat jest zrozumiałe, liczne fanpage z tysiącami fanów zawsze ten wskaźnik zaangażowania będą miały mniejszy. Zupełnie mi nieznane Piwo Noteckie zdobyło aż dwa czołowe miejsca – stosunek liczby interakcji do liczby fanów (interactivity index) oraz współczynnik moderacji (współczynnik liczby postów moderatora do liczby postów wszystkich fanów.

O ile nie dziwni mnie, że 26 procentowa (najwyższa) aktywność fanów przypada w piątek (wtedy też, zapewne startują różne konkursy) to najbardziej aktywna, lunchowa godzina 13 już jest zastanawiająca. Raczej wątpię aby było to przyzwyczajenie ze starych czasów – „piwo sprzedajemy od 13” 🙂

Polecam obejrzeć i „przescrollować” (wystarczy kliknąć aby powiększyć grafikę).

Comments 7

  1. Bardzo fajna infografika. :] Domyślam się, że niektóre marki międzynarodowe, takie jak Heineken, nie pojawiły się ze względu na brak polskich fanpage'y.

    Najbardziej cieszy mnie wysoka pozycja browarów regionalnych, takich jak Ciechan Miodowy. Co ciekawe, w tym wypadku to nawet nie jest browar, jako wytwórnia, a jeden tylko z rodzajów piwa rozlewanego przez Ciechana. Rzuciłem okiem na FB, fanpage Ciechana (rozlewni) ma 15 k fanów, czyli o 7 k mniej od Miodowego. :]

    Od razu też wsparłem browar Amber swoim "lajkiem" – rozlewają naprawdę niezłe piwo, zasłużyli.

  2. Jeśli jesteś w Poznaniu to na pewno dobra okazja żeby z Noteckim się lepiej zapoznać 😉 takie pękate buteleczki 0,33. W Wielkopolsce dostępne naprawdę łatwo. Bodaj ostatni państwowy browar, sprzedany całkiem niedawno na fali swojej popularności.

  3. I wciąż zastanawiałbym się nad faktycznąc przydatnością wymienionych tu narzędzi, jeśli w rzeczywistości opisują one akcje 5% (wg grafiki na końcu) wszystkich facebookowych członków danej grupy, którzy z kolei są ledwo jakimśtam procentem wszystkich konsumentów.
    Co z tego, że o 13:00 w piątek pojawia się więcej Lajków na stronie? Jak się to ma do faktycznych zachowań w realu? (bo mi mówi tylko tyle, że kilkaset ludzi nudziło się tego dnia w Polsce w swojej pracy)

  4. Fajne zajawienie tematu. Ruch o 13 w piątek to w sumie proste wytłumaczenie. Największe zakupy piwa odbywają się w piątek po południu i wczesnym wieczorem. Do tej uroczystej chwili należy się przygotować 🙂

    Maćku, Noteckiemu powinieneś się przyjrzeć bliżej. To jest dobre piwo nie porównywalne z tym co przewodzi na infografice 🙂 Mam wrażenie, że właśnie internet mocno się przyczynił do tego, że Polacy mają łatwiejszy dostęp do informacji o dobrym piwie. I przez to rośnie spożycie lepszego gatunkowo piwa 🙂

  5. "engagement rate" – miło że w końcu mówi sie o tym głośno. Powiem tak, browary są bogate i stać je aby 0,0…01% swoich przychodów przeznaczyć na zabawę w social mediach. A jeśli browar jest regionalny i sam zespół pracowników potrafi tworzyć ciekawą treść to już w ogóle super. Pytanie jest czy warto topić kasę w reklamę na fb i rożnej maści honoraria agencji social mediach ?! Mi np. fb się już powoli nudzi. Używam go jedynie jako RSS czyli strony m.in. mediafun da linka na swoim profilu do arta i jak mam ochotę to wchodzę (czasem mediafun leje wodę wiec nie każdy Jego art czytam). Ale angażowanie się w pisanie na tablicach marek uważam na strate czasu. Po co i na co ? Inne dobra sprawa to firmy wydają x tys złotych na obsługę fan page a nie wydają nic na gadżety dla swoich fanów. Wiec za lanie wody płacą a za lubienie danej marki albo bycie aktywnym na jej stronie już nie.

  6. Maciek, muszę niestety dać małe sprostowanie. Dane do tego badania nie zostały wyciągnięte przez FanpageTrendera, tylko przez FanpageAd i Mitu na zlecenie IRCa. W infografice są odwołania do różnorakich wskażników, żeby wiadomo było, skąd pochodzą; pomysł tego zestawienia jest taki, żeby porównywać ze sobą różne perspektywy patrzenia na dane;)

  7. Bardzo fajne badanie 🙂 to duże zaangażowanie w piątek pewnie głównie pochodzi od studentów, którzy myślą już weekendem hehe

Skomentuj Kuba Krukar Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *