5

Effie Awards 2006 czyli jak Szymon Majewski i Kazimiera Szczuka nagrody rozdawali

Dzisiaj trochę o najlepszych, czyli o rozstrzygnięciu konkursu efektywności reklamowej Effie 2006. Będzie również nietypowo jak na mediafuna i na blog, bo będzie konkurs z nagrodami dla czytających bloga (bez żadnego wysyłania esemesów i zbierania opakowań) – o konkursie na końcu wpisu.

Effie to jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych konkursów marketingowych zarówno w Polsce jak i na świecie. Jego historia sięga 1968 roku kiedy to po raz pierwszy został zorganizowany w Nowym Jorku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu. W Polsce konkurs obecny jest od 7 lat i organizowany jest przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (SAR).

Czym ten konkurs różni się od innych? Nie jest w nim oceniania kreatywność kampanii, pomysł czy oryginalność, ale efektywne połączenie i wykorzystanie w kampanii planowania strategicznego, badania rynku, planowania i zakupu mediów, kreacji i obsługi klienta – jednym słowem skuteczność narzędzi marketingowych.


Anna Lubowska i Szymon Majewski (jako Paweł Kastory)

W tym roku na gali w Teatrze Wielkim w Warszawie, dynamicznie i z humorem prowadzonej przez Kazimierę Szczukę oraz Szymona Majewskiego najlepsi otrzymali swoje trofea. Kto był ten wie, że wejście Szymona przebranego za Pawła Kastorego (prezesa SAR) było rewelacyjne 🙂 Szymon udowodnił, że nie tylko potrafi być podobny do Lary Croft czy Janosika.


Kazimiera Szczuka i Szymon Majewski

Wybór nie był łatwy, zostały również zaostrzone kryteria przyznawania nagród – na 161 zgłoszeń nominacje do nagród otrzymały 63 kampanie i wśród nich rozdawane były statuetki. w 12 kategoriach:
– żywność
– artykuły nieżywnościowe
– napoje alkoholowe
– napoje bezalkoholowe
– środki trwałe
– leki
– usługi finansowe
– usługi telekomunikacyjne
– usługi pozostałe
– kampanie non-profit
– launch
– long term

Grand Prix dla „Wolności słowa na Białorusi”
Zaskoczenia nie było. Grand Prix Effie oraz Złote Effie otrzymała kampania „Wolność Słowa na Białorusi” przygotowana przez agencje Saatchi & Saatchi Poland dla Amnesty International. Pomysł i kreacja kampanii zdobyła już wcześniej wiele uznania w innych konkursach reklamy, zdobyła złoto w konkursie Klubu Twórców Reklamy, Grand Prix w konkursie Art Directors Club of Europe oraz Brązowy Lew w Cannes w kategorii Media oraz 2 nagrody na Golden Drum (Złoty Bęben oraz Złoty Zegarek) – uff, mocny zawodnik, ciekawe ile jeszcze nagród zdobędzie.


Laureci złotej statuetki

Efekt i przekaz kampanii był bardzo czytelny i przede wszystkim efektowny. O zmienionych pierwszych stronach gazet i plakatach informowała większość polskim mediów, również zagraniczne, takie jak Washington Post, Spiegel, Guardian. Według badań IQS and Quant Group, jednodniowa kampania została spontanicznie zapamiętana przez 14 proc. Polaków, wysłali prawie 100 tys. protestów do prezydenta Łukaszenki.

Tak wielki efekt kampanii został osiągnięty bardzo niskimi kosztami, media które podchwyciły ideę tej kampanii społecznej bezpłatnie udostępniły swoje powierzchnie oraz czas antenowy – największym kosztem był druk plakatów, który nie przekroczył 20 tys. zł.

Poniżej krótki film prezentujący nagrodzoną kampanię:
[gv data=”http://www.youtube.com/v/V1ERTmUftTc”][/gv]

Pierwszy raz w historii polskiej edycji konkursu zdarzyło się aby kampania społeczna zdobyła Grand Prix – jest to dowód, że w kategorii Non-profit kampania może być nie tylko wysoko ceniona za kreatywność ale również za efektywność komunikatu – oraz to że społeczną można zmierzyć.

Złote Effie dla PZL

Drugie złoto powędrowało do agencji PZL za kampanie „Żubry” w kategorii long term czyli kampanii prowadzonych długoterminowo. Kampania piwa Żubr była już wielokrotnie nagradzana, nie tylko na Effie, ale również w Konkursie Klubu Twórców Reklamy. W 2004 roku Żubr zdobył Grand Prix Effie, w zeszłym roku wywalczył srebrną statuetkę, a w tym roku ponownie złotą. Taka konsekwencja w zdobywaniu nagród z roku na rok świadczy o skutecznej długofalowej strategii w budowaniu marki.

A teraz konkurs
Wszystkich nagrodzonych oraz nominowanych, razem ze zdjęciami oraz opisem przebiegu kampanii można znaleźć w specjalnie wydanym na tę okazję 300 stronicowym katalogu. Myślę, że przyda się wszystkich tym, którzy są ciekawi jak się robi takie kampanie. Nie znam dokładnie wszystkich kanałów dystrybucji katalogu (nie ma on dużego nakładu), katalog dostaną chyba prenumeratorzy magazynu Brief.

Poniżej kilka stron katalogu do przejrzenia.

Ponieważ ja i drugi graficzny oficer pokładowy spędziliśmy nad nim sporo czasu mam do dyspozycji kilka autorskich egzemplarzy. Dwa katalogi Effie rozlosuję wśród tych osób, którzy wyślą do mnie maila (maciek@mediafun.pl) z tematem „katalog”. Na maile czekam do północy do środy (25 października) w czwartek szybkie losowanie i wysyłka – pamiętajcie tylko o dołączeniu adresu wysyłkowego.

Pełna lista nagrodzonych kampanii:

Złote EFFIE/Grand Prix
Wolność Słowa na Białorusi – Stowarzyszenie Amnesty International – Saatchi & Saatchi Poland (kampanie non-profit)

Złote EFFIE
Żubry– Piwo Żubr – Kompania Piwowarska SA –– PZL (long term)
Srebrne EFFIE
Czy jesteś już Pogodoodporny? Podejmij wyzwanie Actimela – Actimel – Danone Polska – Young & Rubicam Poland (kategoria żywność)

Boy – Wkładki higieniczne Discreet – P&G – Leo Burnett (artykuły nieżywnościowe)

Kampania Nivea Deo Roll-on Twister – Nivea – Nivea Polska – Mediaedge:cia (artykuły nieżywnościowe)

Dog in the Fog – Piwo Dog in the Fog – Kompania Piwowarska – Starcom (napoje alkoholowe)

Daj łyka – Herbata owocowa Saga – Unilever – JWT (napoje bezalkoholowe)

Kropla – Tymbark – Maspex Wadowice – Euro RSCG Warsaw (napoje bezalkoholowe)

Kropla Twojej wewnętrznej siły – Kropla Beskidu – Coca Cola Poland Services – Gruppa66 Ogilvy (napoje bezalkoholowe)

Rok Toyoty 2005 – Toyota – Toyota Motor Poland – Saatchi & Saatchi Poland (środki trwałe)

FIFA 2006 – EA Sports FIFA – Electronic Arts Polska – MediaCom Warszawa (środki trwałe)

Niewyraźna – Rutinoscorbin – GlaxoSmithKline – Euro RSCG Warsaw (leki)

Banki są do zarabiania – Konto osobiste – ING Bank Śląski – Brain (usługi finansowe)

Pytania – Otwarte Konto oszczędnościowe – ING Bank Śląski – Brain (usługi finansowe)

Billboard – Plus – Polkomtel SA – PZL (usługi telekomunikacyjne)

Johnny 11 Palców – Heyah – PTC – G7 (usługi telekomunikacyjne)

Mix w Plusie – Mix w Plusie – Polkomtel SA – PZL (usługi telekomunikacyjne)

Ostatni wyskok – Pasy Bezpieczeństwa – KRBRD przy Ministerstwie Transportu – Euro RSCG Warsaw (kampanie non-profit)

Moda na Aygo – Toyota Aygo – Toyota Motor Poland – ZenithOptimedia Group (launch)

Avensis 2003 – 2005 – Toyota Avensis – Toyota Motor Poland – Saatchi & Saatchi Poland (long term)

To musi być Heineken – Heineken – Grupa Żywiec – Grey Worldwide Warszawa (long term)

Actimel 2003-2005 – Actimel – Danone Polska – MediaCom Warszawa (long term)


Brązowe EFFIE

Chmury – BIGI – lody impulsowe ALGIDY – Unilever Polska – McCann Erickson Polska (kategoria żywność)

Prawda czy fałsz? – Danonki – Danone Polska – Young & Rubicam Poland (kategoria żywność)

Dymiące Filiżanki – Jacobs – Kraft Foods Polska – Starcom (kategoria żywność – domy mediowe)

Intensywne nawilżanie – Dove – Unilever – Gruppa66 Ogilvy (artykuły nieżywnościowe)

Pro Health – Pantene Pro-V – P&G – Grey Worldwide Warszawa (artykuły nieżywnościowe)

Avon Cellu Sculpt – Avon – Avon Cosmetix Polska – Starcom (artykuły nieżywnościowe)

Run Warsaw – Run Warsaw – Nike Poland – MindShare Polska (artykuły nieżywnościowe)

Heineken Open’er Festival 2005 – Heineken – Grupa Żywiec – Grey Worldwide Warszawa (napoje alkoholowe)

Kampania Sponsoringowa Davidoff Cafe – Davidoff Café – Tchibo Warszawa – Initiative Media Warszawa (napoje bezalkoholowe)

Toyota Corolla 2005 – Toyota Corolla – Toyota Motor Poland – Saatchi & Saatchi Poland (środki trwałe)

Fakty – Konto osobiste Sezam Max – Bank BPH – Just (usługi finansowe)

Taki duży, taki internetowy – Online – ING Bank Śląski – Pan Media Western (usługi finansowe)

Blue City – Internet Bezprzewodowy – PTC – OMD Poland (usługi telekomunikacyjne)

See you – Allegro – QXL Poland – Just (usługi pozostałe)

Madagaskar – Premiera fi lmowa – United International Pictures – MindShare Polska (usługi pozostałe)

Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu? – Kampania Parkingowa – Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji – Leo Burnett (kampanie non-profit)

Ostatni wyskok – Pasy bezpieczeństwa – KRBRD przy Ministerstwie Transportu – MPG Media Planning (kampanie non-profit)

Skoczek – Blue Connect – PTC – Saatchi & Saatchi Poland (launch)

Wiatraki – Nescafe Frappe – Nestle Polska – McCann Erickson Polska (launch)


Rodzinna fotka laureatów

Comments 5

  1. Pingback: CoSTa's Family Page

  2. Pingback: Dobrze posiedzieć przy Żubrze | Blog.Mediafun.pl

  3. Pingback: Nowe Mumio | Blog.Mediafun.pl

Skomentuj Konto osobiste Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *