23

Coś się kroi… 20 tys. złotych dla blogera, youtubera, influencera

Jest sporo pomysłów na wykorzystanie blogerów, youtuberów,, snapchaterów, instagramerów (?) w działaniach promocyjnych marek. Influencerzy internetowi mają teraz swój dobry czas. Problem w tym, że sporo takich akcji kończy się na zwykłym, bezpłciowym product placemencie, śliczną fotką z dzióbkiem na instagramie czy bardzo „naturalnym” teście wychwalającym zalety produktu…

Tak jest, nic na to nie poradzimy… agencja przygotowuje lepszy lub gorszy pomysł, klient wybiera ten gorszy, przechodzi to przez maszynkę trybów korporacyjnych i prawnego „najbezpieczniej będzie…” i wychodzi smutna, nijaka kampania. Wiele już takich widziałem.

Dlatego obejrzyj nasz suchy wiral a potem czytaj dalej.

Fajnie byłoby odwrócić ten schemat i rzucić wyzwanie Wam – blogerom, youtuberom – jednym słowem influencerom. Żeby nie było za łatwo, produktem nie będzie cool designerski, nieprzydatny gadżet czy wszystkorobiąca cudowna, nowa aplikacja. Będzie to kiełbasa, tak, po prostu kiełbasa – Sucha Krakowska marki Olewnik.

tutaj powinienem wkleić listę wspaniałych cech Suchej Krakowskiej, zachwycić się jej smakiem, kruchością itp. ale zrobię to później

Razem w firmą Olewnik i agencją K2 postanowiliśmy odwrócić sytuację i nie przychodzić do blogera/youtubera na samym końcu, kiedy już jest wszystko ustalone. Chcieliśmy zrobić, tak jak powinno przygotowywać kampanie z influencerami – nad pomysłem kreatywnym i wykonaniem akcji będziemy pracować razem z Wami od samego początku. Bo to przecież wy najlepiej znacie swojego bloga, swój kanał, swoją społeczność. A za Waszą pracę zapłacimy Wam konkretne pieniądze – 20 tysięcy złotych.

Na czym polega zadanie? Po kolei.

1. Najważniejsza sprawa w każdej kampanii – zapoznaj się z briefem. To podstawowe założenia kampanii, oczekiwania klienta, opis produktu. Brief jest swego rodzaju kompasem dla każdego kto pracuje nad kampanią reklamową.

Brief do naszego wyzwania możesz pobrać tutaj.

brief Olewnik Sucha Krakowska

2. Druga ważna sprawa… właściwie wszystkie punkty są ważne, więc już nie będę powtarzał. Zapoznaj się z regulaminem całej akcji – przebij się, przez ten prawniczy bełkot – tego nie da się uniknąć, żebyś wiedział na czym stoisz 🙂 Regulamin do pobrania jest tutaj.

regulamin strony

3. Wejdź na stronę firmy Olewnik i zrób własny research. Zapoznaj się z historią firmy, wartościami jakimi się kieruje, przeczytaj o Suchej Krakowskiej – linku bezpośredniego nie będzie, bo jeśli tego sam nie potrafisz zrobić, to nie dasz rady przygotować niczego kreatywnego. Odpadłeś.

4. Ściągnij paczkę z fotografiami produktu, logiem firmy. Ich wykorzystanie w Twojej kampanii nie jest konieczne, możesz wykorzystać własne materiały – ale te, które przygotowaliśmy z pewnością ułatwią ci pracę.

produkty olewnik

5. Jeszcze raz przeczytaj punkty od pierwszego do czwartego.

6. Wszystko już wiesz, możesz zabierać się do pracy. Wymyśl kampanie, pomysł na promocję kiełbasy Suchej Krakowskiej, na Twoim blogu, kanale YouTube, Twitterze, Instagramie, Snapchacie czy czegokolwiek tam używasz. Nie publikuj jeszcze wpisu czy testów kiełbasy. Oczekujemy od Ciebie pomysłu na kreatywne wykorzystanie Twojego bloga, kanału na YouTube, innych kanałów społecznościowych, zaangażowania Twojej społeczności.

Blogerze, blogerko, youtuberze, youtuberko – jeśli już będziesz zadowolony ze swojego pomysłu, opisz go dobrze, przedstaw swój kanał, podaj trochę statystyk lub informacji charakteryzujących twojego bloga/kanał YT, które ułatwią nam prace i prześlij go na adres: konkurs@olewnik.com.pl Forma zgłoszenia jest dowolna – może być to opis w dokumencie tekstowym, prezentacja w Power Poincie, film wideo – cokolwiek co pomoże nam stwierdzić, że możemy coś ciekawego zrobić razem. Pamiętaj o terminie nadsyłania zgłoszeń – do północy 14 czerwca.

7. Po tym terminie my zabieramy się za pracę, wybieramy najlepsze zgłoszenie, kontaktujemy się z Tobą, realizujemy pomysł według Twojego scenariusza i płacimy za Twój udział w kampanii.

I to chyba wszystko.

Od siebie dorzuciłbym kilka rad, które, mam nadzieję, ułatwią Wam pracę.

Bądźcie kreatywni, spróbujcie złamać schemat, pisania o produktach żywnościowych tylko na blogach kulinarnych.

Zróbcie dobry research, pomyślcie kto korzysta z produktu, w jakich sytuacji, być może warto odnieść się do rodzinnych wartości, wspólnego posiłku, walorów smakowych, a być może lepiej będzie pasowało Wam myślenie o szybkiej przekąsce, po prostu kanapce. W jakich sytuacjach spożywa się posiłek? Rodzinnie czy tez samotnie? W biegu? W pracy. A może zupełnie złamać schemat i Suchą Krakowską wysłać w kosmos i nakarmić nią astronautów na stacji kosmicznej (dobra, popłynąłem)

Nie wrzucajcie wpisu na swojego bloga, nie publikujcie go – najpierw przyślijcie nam swój pomysł. Natomiast na swoim blogu/mediach społecznościowych możecie poinformować swoją społeczność, że pracujecie nad taką kampanią, być może wspólnie coś wymyślicie. Konsultacje ze swoimi odbiorcami, przyjaciółmi, doświadczonymi blogerami jak najbardziej wskazane.

Przewidzieliśmy dwa scenariusze roztrzygnięcia konkursu. Cała nagroda idzie do jednej osoby, która powali nas swoim pomysłem, ale być może na super pomysł wpadnie zarówno bloger i youtuber – nie chcielibyśmy rezygnować z żadnego z Was i wtedy podzielimy nagrodę na dwie części. Takie rozwiązanie sami możecie wykorzystać na etapie zgłoszenia – całkiem dopuszczalne jest przysłanie przez Was pomysłu, który będzie crossował, wykorzystywał różne media, albo współprace blogera i youtubera pod jedną ideą. Nie ograniczaj się tylko do jednego medium, być może cross z innym blogerem czy youtuberem nie tylko ułatwi ci wygranie tej kampanii ale pozwoli zdobyć nowych odbiorców.

Pamiętaj o zasadzie 3xWIN. To stara blogerska zasada, opracowana wieki temu przez prof. Budzicha 🙂 i dotyczy sposobu myślenia podczas planowania kampanii z influencerami. Nie, nie dotyczy spożywania alkoholu, 3xWIN oznacza trzech zwycięzców. Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy wszystkie strony zaangażowane w kampanie (Ty, Twoja społeczność, Marka) zyskują coś na tej kampanii – te profity mogą być różne: zaangażowanie, fun, rzetelną informację, ciekawe treści, Bilety Nardowego Banku Polskiego, wzrost czytelników bloga, poprawienie Twojego wizerunku itp – ważne, żeby między tymi stronami nie było dysproporcji w korzyściach z tej współpracy.

zasada 3win

Obejrzyj jeszcze raz ten film, żebym nabić trochę więcej wyświetleń, jeśli masz pytania – zapraszam do dyskusji w komentarzach lub innych moich mediach społecznościowych.

Zegar tyka, komisja składająca się z przedstawicieli firmy Olewnik, agencji K2 i moja skromna osoba, życzą Tobie otwartej głowy, wesołych świąt (zawsze jest jakieś święto) i trzymania terminu, bo na Wasze zgłoszenia czekamy do 14 czerwca 2016.

Comments 23

  1. Branża kreatywna psioczy, że w przetargach i ogłoszeniach ofertowych oczekuje się od firm przygotowania strategii/planów przed podpisaniem umowy i podjęciem współpracy. Po czym… jej autorytety robią to samo! 😉
    Żeby nie było, inicjatywa mi się podoba. Tylko taka mała niekonsekwencja. Tak, wiem, nie odpowiadacie, za całą branżę. A ja się czepiam i generalizuję ;P

    1. ostrożnie porównywał bym branżę i przetargi z sytuację w blogosferze, gdzie zazwyczaj jest już gotowym pomysł, który słabo uwzględnia specyfikę blogera i jego społeczności – albo szeroka akcja dla wszystkich taka sama. W zamyśle tej akcji jest ogłoszenie: chcemy zrobić z tobą akcję, mamy dla ciebie konkretny budżet, powiedz nam jak najlepiej zrobić to z Twoją społecznością, z twoimi mediami i tak żeby akcja pasowała do Ciebie – jeśli spotkamy się z naszymi oczekiwaniami – robimy. Nie ma tutaj przecież angażowania ludzi w przygotowanie grafik koncepcyjnych, draftów stron, itp – bloger ma właściwie przygotować prezentacje swojego mediów i swój pomysł – nie widzę w tym nic złego.

    2. W pierwszej chwili pomyślałem tak samo i już śmiałem się złowieszczo.
      Ale po chwili sobie uświadomiłem, że tylko źle to przedstawili. A powinni być ostrożniejsi bo poruszają się w delikatnej materii.
      Gdyby zaczęli od tego, że ta nagroda 20 tys. zł jest za najciekawsze zaprezentowanie swojej osoby i przekonanie do przeprowadzenia kampanii ze sobą na pokładzie to by to wyglądało lepiej.

  2. Ogólnie spoko akcja, ale przeczytałam regulamin. Paragraf 9 pkt 4 to jawny wyzysk naszej pracy za darmochę. Słabe to.
    Wg mnie jeśli się wykorzystuje w celach marketingowych czyjeś pomysły i prace, to uczciwośc nakazuje za to zapłacić. Jestem Maćku rozczarowana, że popierasz takie praktyki. Jesteś z nami, czy przeciwko nam?

    1. już odpowiadam, tak jak i na fejsie: zapis znalazł się przez moją nieuwagę, umknął mi jeden z „typowych zapisów w umowach i tekstach prawniczych”, już jest usunięty, regulamin jest podmieniony. Oczywiście nie jest w żadnym stopniu intencją brane pomysłów i ich wykorzystywanie bez wiedzy czy zapłaty autorowi.

  3. Czuję dużą dyskusję dookoła tego przedsięwzięcia. Szczerze, gdybym dostał taką ofertę na mejla to pierwsza wycena poszłaby z jednym zerem więcej niż proponujecie – tu trzeba zrobić dla/za klienta/agencję WSZYSTKO.

    1. Kuba, bez przesady że wszystko – to bloger zna swój blog, swoje media i swoją społeczność i konceptu na wykorzystanie właśnie tego potencjału u blogera oczekujemy. Akcji gdize agencja przychodzi do blogera z konkretnym pomysłem jest mnóstwo, ale jest też mnóstwo blogerów, którzy chcieliby zrealizować jakąś akcję, mają jakiś pomysł, nie do końca wiedzą jak uderzyć. Tutaj podajemy warunki i budżet i tyle – jeśli pojawi się koncepcja dopasowana do bloga, siadamy i ją szlifujemy. Rozumiem, że cenisz akcje na Waszym blogu na 200 tysięcy złotych, ale jest całe mnóstwo blogerów którzy operują w tych marnych 20 tysiącach, czy 2 tysiącach zł – do nich jest ta akcja.

      1. Aleś złośliwy 😛 . Pewnie, że nie robimy pojedynczych akcji po set tysięcy (jeszcze) i nawet za marne 2k coś tam zrobimy szybkiego na FB 🙂 , ale tu jest odwrócony ciężar zadań przecież. A co do dopasowania to robiliśmy już akcje, gdzie klient i agencja przychodzili z insightem, konceptem ogólnym i tym co (dla mnie najważniejsze i o to zawsze pytam) ma zostać w głowie odbiorcy po działaniach, a jednocześnie prosili by właśnie modelować ogólny koncept pod społeczność, więc można i zindywidualizować przekaz niekoniecznie w ten sposób.

  4. Chyba mam problem z czytaniem ze zrozumieniem 😉 5.2 „Po wyłonieniu dwóch laureatów konkursu zostaną im przyznane nagrody, o których mowa w ust. 4 poniżej. Każdy ze zwycięzców zobowiązany jest do zrealizowania nagrodzonej koncepcji w terminie do dnia 15/07/2016.” a 5.6 ” Każdy ze zwycięzców zobowiązany jest, w ramach przyznanej nagrody, do zrealizowania nagrodzonej koncepcji w terminie do dnia 01/08/2016, oraz do opublikowania jej na swoich kanałach komunikacji, które posiada: np. Facebook, blog, vlog, kanał YouTube, Instagram.”. To do kiedy trzeba zrealizować koncepcję? Dla mnie to dosyć istotny szczegół 😉

    1. I kwestia wydania nagrody: 5.3. „W ciągu trwania całego konkursu Organizator przewiduje wydanie dwóch nagród. Nagrody zostaną wydane laureatom w terminie do 4 lipca 2016r.” i 5.10 „. Nagrody w Konkursie zostaną przekazane zwycięzcom Konkursu na koszt Organizatora w okresie od 22/06/2016 do 01/07/2016 oraz 14 dni od otrzymania od poszczególnego Uczestnika jego danych, o których mowa w ust 5 powyżej, na adres podany przez Uczestnika.” Do 4.07 czy do 1.07 😉 To już mniej istotny szczegół.

  5. Abstrachuje i Lisie Piekło już coś takiego mieli – wystarczy podmienić logo i gotowe! 🙂

  6. Nie da się wyrzucić tych niepotrzebnych angielskich słów „challenge”, „research”, „3xWin”, „influencera” w polskich zdaniach?
    Są przecież takie piękne staropolskie słowa i zwroty jak „wyzwanie”, „rozeznanie”, „wszyscy wygrywają”, „autorytet”.

    p.s.
    Pani z K2 zachwycająca! Chyba złożę swoje CV w tej firmie 🙂

  7. SUCHA KRAKOWSKA POWINNA WEJŚĆ WE WSPÓŁPRACĘ Z RESTAURACJAMI HIPERMARKETAMI, FESTYNAMI, GOSPODYŃ WIEJSKICH KOŁAMI, JARMARKAMI REGIONALNYMI W CENTRACH HANDLOWYCH ORGANIZOWANYCH, NA TARGACH ŚNIADANIOWYCH ORAZ POWINNO BYĆ POWOŁANE DO ŻYCIA COROCZNE ŚWIĘTO SUCHEJ KRAKOWSKIEJ ORGANIZOWANE, POWINNY MISTRZOSTWA W JEDZENIU SUCHEJ KRAKOWSKIEJ NA CZAS COROCZNIE ORGANIZOWANE I WIĘCEJ KONKURSÓW INTERNETOWYCH Z NAGRODAMI PRZEDE WSZYSTKIM DLA FEJSBUKOWICZÓW ALE NIE TYLKO OCZYWIŚCIE, NA TARGACH TURYSTYCZNYCH JAKO PRODUKT POLSKI SUCHA KRAKOWSKA POWINNA PROMOWAĆ SIĘ, W HIPERMARKETACH I SKLEPACH SUCHA KRAKOWSKA POWINNA PRZEPROWADZAĆ PRODUKTÓW DEGUSTACJĘ. MÓJ EMAIL W PRZYPADKU WYGRANEJ: dominiczka211@autograf.pl

  8. Dajcie nam jeszcze chwilę na ogłoszenie wyników, wygląda na to, że mamy zwycięzców, ale jeszcze chwilę potrzebujemy na ostateczne potwierdzenia i dopięcie formalności.

  9. Szykuje się fajna akcja z nietypowym produktem:) Mam nadzieję, że wkrótce usłyszymy o „krakowskiej” na Snapchacie. Dajcie znać jakie efekty przyniesie kampania. A, no i zapraszamy do poszukiwania influencerów na http://snapc.pl

  10. Pingback: Jak szybko znaleźć inspirację albo wpaść na pomysł?

Skomentuj Mateusz Kamiński Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *