3

To Polska właśnie

Trwa odliczanie do startu nowej rakiety Polskapresse – Polska. Pełną informację o tym co będzie zawierać prezentuje mediarun.pl oraz Krzysztof Urbanowicz. Interesującą rozmowę z Tomaszem Wróblewskim przeprowadził Puls Biznesu (Rafał Kerger). Polska zapowiada też duża ofensywę w internecie (to trochę później). Na razie, jeśli chodzi o internet, wiele się nie dzieje – jest kanał polskatimes na YouTube, gdzie można zobaczyć klip promujący dziennik oraz krótką relację z konferencji.

Za kreację kampanii odpowiada agencja Young & Rubicam, a media kupuje dla Polski (no właśnie…jak to odmieniać?) Mediaedge:cia.

Spot reklamowy:

Relacja z konferencji:

Oczywiście napięcie związane z oczekiwaniem na wejście nowego gracza na rynek jest spore – konkurencja już przygotowuje się do kontry (niektórzy wydawcy na szybko skręcają jakąś kampanię) – będzie się działo.

Dla mnie zaskakującą informacją był fakt, że autorem szaty graficznej Polski jest Neville Brody – legenda i guru jeśli chodzi o typografię, projektowanie fontów oraz makiet gazet i magazynów. Tym, dla których Neville Brody brzmi zbyt tajemniczo, polecam trochę pogooglać – zawsze podobały mi się jego typograficzne zabawy i projekty, w których czasem zanikała różnica między tekstem a grafiką – chętnym polecam przejrzeć te pozycje:
The Graphic Language of Neville Brody: v. 1
The Graphic Language of Neville Brody: v. 2
(a dalsze poszukiwania to oczywiście David Carson)

Drugie zaskoczenie było wtedy, jak zobaczyłem pierwszą stronę dziennika… hmm, brzydka jest… i taka nienowoczesna, nie przystaje do nazwiska projektanta. Zdaje sobie sprawę, że jest to makieta „zerówki” czy któregoś z próbnych numerów (albo zmyłka dla konkurencji) – Marcinkiewicz jest podpisany jako Kwaśniewski. Poza tym to co jest poniżej różni się od winiety prezentowanej w klipie reklamowym.

Przypomnę, że mieliśmy już ostatnio kilka projektów, które:
– świetnie się zapowiadały,
– jak twierdziły redakcje, miały wyczekiwaną przez czytelników treść i formę,
– podbierały dziennikarzy z innych redakcji
– bardzo dobrze wypadały we wstępnych ocenach i badaniach focusowych,
– makiety były projektowane za granicą w markowych studiach graficznych,
– miały wielki budżet na kampanię reklamową.
Ale kto dziś pamięta Nowy Dzień czy Ozon?

Jestem ciekaw, czy dziennik Polska, który zapowiada kłaść nacisk na charakter regionów i lokalne społeczności, w jakiś sposób dostrzeże blogerów? Czy jest szansa, żeby obiektywna ocena, ostre ale i mniej doświadczone dziennikarsko pióro blogerów znalazło miejsce na stronach poważnej gazety? Nie wiem, czy to będzie Polska, ale dochodzą mnie słuchy, że gdzieś w kątach jednej z redakcji taki projekt powstaje….

Jakie będzie pierwsze wejście na scenę Polski? Zobaczymy już w poniedziałek.


  • No ta jedynka, którą pokazałeś bardzo słaba jest. Mam nadzieję, że to zmyłka dla konkurencji, bo liczę na to, że Gazeta Wrocławska wreszcie będzie wyglądała nowocześnie.

    W poniedziałek kupię, ale wątpię, żeby mnie przekonali. Dziennik nie przekonał, zostałem przy GW. Teraz chyba też zostanę.

  • wicherek

    a media dla „Polska” kupuje …

  • eM

    A mnie się też wydaje, że pan Brody nie napracował się przy tym projekcie. W pierwszym numerze Polski jest zajawka pierwszej strony The Times. Jeśli chodzi o układ materiałów i zdjęcia na stronie, na pierwszy rzut oka obie gazety wyglądają bardzo podobnie 🙂