2

Szeptanie w raporcie IAB

Niedawno IAB Polska wraz z VFP Communications (Media & Marketing Polska) wydali wspólnie kolejny „Raport strategiczny IAB Polska”. W szczegóły ani w recenzje nie będę wchodził, bo pewnie większość z Was już go przynajmniej przejrzała (jest do pobrania tutaj)ale to co zwróciło moją uwagę (ku mojej radości) to rozdział poświęcony marketingowi szeptanemu. Co prawda to tylko dwie strony, ale dobrze, że w raporcie poświęconym branży internetowej znalazło się miejsce, na edukacyjno-szeptany aspek tego zagadnienia (Marketing szeptany pojawia się po raz pierwszy w raporcie IAB). Definicja Wom w sieci według raportu:

WoM działa na podstawie osobistego polecenia. Liderzy opinii, czyli specjalnie wyselekcjonowane osoby biorące udział w kampanii marketingu szeptanego, przekazują sobie informacje o marce z ust do ust, z komunikatora do komunikatora, od osoby pozostawiającej post do czytającej go na forum. Podstawą psychologiczną, którą wykorzystujemy w kampaniach, jest tzw. efekt Hawthorne’a, który mówi, że jeśli wyselekcjonowanej grupie osób powiemy, że są oni bardzo istotni dla marki, produktu lub idei, i uświadomimy im, że są ekspertami, to zaangażują się w to bez względu na wynagrodzenie. Tak zresztą w rzeczywistości jest, są oni bardzo ważni dla marek niezależnie od ich uczestnictwa w kampanii WoM – to właśnie od liderów opinii zależy w dużej mierze sukces lub porażka marek. Szczególnie tych ma rek, których rekomendacji użytkownicy poszukują w internecie. W marketingu szeptanym budujemy silną relację z konsumentem marki. Opiera my się na tym, że osoby będą się czuły docenione i ważne, a wówczas nie musimy im płacić. Zakładamy strony internetowe, na których mogą się komunikować z innymi liderami biorącymi udział w kampanii i dzięki temu wiedzą, że są częścią większej całości. Mimo iż nie płaci my liderom opinii wykorzystywanym w kampaniach, to model współpracy z nimi zakłada dystrybucję gadżetów, produktów, a przede wszystkim możliwości bycia poinformowanym o pewnych ideach wcześniej i lepiej niż inni.

i jeszcze fragment o etyce

Umiejętnie prowadzona kampania marketingu szeptanego jest w 100 proc. etyczna i zgodna z obowiązującym w Polsce prawem. Prowadząc kampanie WoM, opieramy się na wytycznych przygotowanych przez Word of Mouth Marketing Association, które w skrócie zawrzeć można w trzech głównych założeniach: szczerość, tożsamość, jawność. Oznacza to ni mniej, ni więcej jak tylko to, iż liderzy opinii uczestniczący w kampanii marketingu szeptanego zawsze przyznają się do te go, iż uczestniczą w kampanii marketingowej, rozprzestrzeniają tylko własne opinie oraz nie zafałszowują swojej tożsamości.

I w dalszej części raportu:

Klasycznym przykładem tego rodzaju niedopuszczalnej sytuacji są pozornie neutralne wpisy na forach dyskusyjnych (tzw. komentarze). Tego rodzaju działania stanowią czyn nieuczciwej
konkurencji opisany w art. 16 ust. 1 pkt 4 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tzw. reklama ukryta). Zgodnie z tym przepisem „czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej wiadomości”. Działania takie mogą zostać również uznane za nie uczciwą praktykę rynkową, o której mowa w art. 7 pkt 22 Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Tyle teorii, a życie swoje (po kilku minutach przeglądania serwisu zlecenia.przez.net).

Pisanie postów na forum

zlecę pisanie postów na forum turystycznym, warunki – płacę 20 zł:
1) poprzez paypal
2) za 100 postów (założenie 5 kont i z każdego rozpoczęcie jednego tematu i napisanie 15 postów zwyczajnych)
nie odpowiadają warunki? nie licytuj, potrzebuję 3 osób
zapraszam

Zdaję sobie sprawę, że w przypadku małych firemek i niewielkiej domowej działalności takich zachowań raczej trudno będzie się pozbyć, to czasem (również na zlecenia.przez.net) trafiają się ogłoszenia, które wcale nie wyglądają na małą firemkę.

zlece tworzenie profili w portalu spolecznosciowym

Poszukuje osoby do tworzenia profili uzytkownika na stronie spolecznosciowej, czego oczekuje:
rejestracja w serwisie,
dodanie zdjecia,
krotki opis o uzytkowniku, oby nie za krotki,
motto,
kogo szukam,
wypelnienie formularza osobowego w portalu, miejsce zamieszkania, kraj itd..
UWAGA! kazdy profil ma byc inny….czesc w jezyku polskim czes w angielskim, prosze o podanie ceny za 10 wpisow

Posty na forum, marketing szeptany

Poszukuje osoby z doświadczeniem przy podobnych zleceniach.
Fora związane z branżą nieruchomości oraz fora na których zdecydowana większość użytkowników to osoby powyżej 25 roku życia.
Proszę podawać cenę za 100 wpisów.

Posty na forum

WYTYCZNE
– wpisy zachęcające do merytorycznej dyskusji
– wpisy przede wszystkim poprawne gramatycznie
– miesięcznie 150 postów
– zakładanie osobnych kont – na każdym 2-8 postów oraz 1 temat (razem 15 kont miesięcznie)
– dodanie poważnego awatara do każdego konta (nie są mile widziane postacie z kreskówek itp)
Tematyka szkoleń.
Adres www.forum-szkolenia.pl
Jeżeli gramatyka nie jest Twoją mocną stroną lub nie możesz być systematyczny w pisaniu NIE LICYTUJ.
Oferty DO NEGOCJACJI nie będą niestety brane pod uwagę.
Preferowana stała współpraca.
Start – jeśli to możliwe dziś 🙂
Proszę spróbować – założenie nowego konta to mniej niż 30 sek.

I trochę lepiej wyglądające:
Marketing szeptany, womm

Poszukuję osobę / osoby do wykonywania zleceń z zakresu marketingu szeptanego w internecie.
Miesięcznie jest do napisania średnio 50 postów na różne tematy, zbieranie informacji itp.
Wymagam profesjonalnego podejścia, zaangażowanie, kreatywności w tworzeniu własnych scenariuszy, doświadczenia w podobnej pracy, znajomości obsługi BB Code,
Chętnie zapoznam się z portfolio potencjalnego kandydata. Mile widziana wiedza z zakresu marketingu / marketingu szeptanego / wommu.
Nie chodzi tutaj o spamowanie na forach. Jeżeli nie wiesz co to jest Womm i marketing szeptany nie licytuj. Szukamy profesjonalistów, nie amatorów.

A przy okazji poruszanego tematu, to zorientowałem się, że nie wrzuciłem jeszcze wszystkich materiałów z Takiej konferencji rze muwie WOMM. To pierwszy z zaległych materiałów, prezentacja Mariusza Woźnickiego z Harder & Harder, o tym czym jest WOMM właśnie.