4

Reklama AD 1939

Pomysł, aby Life wraz z Google upubliczniło swoje archiwum zdjęć jest oczywiście strzałem w dziesiątkę. Podejrzewam, że czeka nas wkrótce jeszcze więcej tego typu inicjatyw, nie tylko o światowym zasięgu ale i na krajowym podwórku. Przeglądając stare zdjęcia z Life, jako mediafun, nie mogłem się oprzeć, aby nie zwrócić uwagi na reklamę – zwłaszcza na tych fotografiach dotyczących Polski. Większość polskich fotografii dotyczy niestety dosyć burzliwych czasów (wojna, ruiny)… raczej trudno znaleźć na nich szyldy czy billboardy… ale coś tam jednak udało się dostrzec.

Narzekamy, że dzisiaj szyldy i reklamy niszczą przestrzeń publiczną i wdzierają się w każdy wolny zakamarek. Sam mieszkam obok takiego obklejonego i „oszyldowanego” betonowca, gdzie już reklamy nachodzą na siebie i wzajemnie się zasłaniają (dorzucili jeszcze niedawno coś mocno migającego na ścianie). A jak wyglądało w 1938? Też nieźle.

Foto: John Phillips (1938). Link do zdjęcia.

Nie wiem co by powiedzieli przeciwnicy reklamy alkoholu…ale w 1939 wielki neon w Warszawie krzyczał wprost „PIJCIE PIWO”… jak wynika z dyskusji na warszawskiej grupie dyskusyjnej, pełny napis, który nie zmieścił się w kadrze, brzmiał „PIJCIE PIWO ŻYWIECKIE”

Foto: Hugo Jaeger (1939). Link do zdjęcia.

Przy okazji dyskusji o alkoholu (miał być osobny wpis, ale odpuszczę) „Warto rozmawiać” o pijanych nastolatkach i reklamie piwa. Było również to co lubię… analizy reklam, czy nie za wesoło, piwo ukazane jako skarb itp.. Co dziwne, na itvp.pl nie mogłem dotrzeć do najnowszego odcinka, na tvp.pl również… pomogło dopiero wejście na stronę główną programu „Warto rozmawiać” – tam znalazłem cały program.

Tutaj jest dalszy fragment wspomnianego wcześniej zdjęcia… już są zdjęte litery (leżą na dachu)… czy okrągła konstrukcja to właśnie logo Żywca?

Foto: Hugo Jaeger (1939). Link do zdjęcia.

I jeszcze przedwojenne szyldy na żydowskim sklepie.

Foto: John Phillips (1938). Link do zdjęcia.

Polecam oczywiście przejrzeć resztę historycznych zdjęć dotyczących Polski. Jak ktoś ma ochotę na stare, przed i powojenne reklamy, to polecam kontakt do Tomasza Lachowskiego (www.definition-design.com) który kiedyś w Briefie prowadził sekcję z historycznymi reklamami (a niedawno gdzieś znowu widziałem w jakimś magazynie przedruki jego zbiorów).

Archiwalna strona magazynu Brief z archiwalnymi reklamami motoryzacyjnymi (Brief, kwiecień 2003):

  • wicherek

    Roznica miedzy obecnymi szyldami a tymi, ktore w 38 oblepiały domy wynika z ich estetyki – zarowno estetyki poszczegolnych szyldow, jak i pewnej spojnosci estetycznej wszystkich szyldow, ktora w 38 byla, a teraz juz nie.

  • Jeśli chodzi o program „Warto rozmawiać” to akurat przypadkiem go oglądałem i dyskusja zagorzała i dość interesująca. Szczególnie dobry był gość z radia w Zakopanym (nie pamiętam nazwiska).

    A co do reklam z 38 to jakoś dziwnie wyglądają 😉 To pewnie dlatego, że przyzwyczajony jestem do dzisiejszych neonów. I z pewnością wspomniana reklama piwa wywołała by w dzisiejszych czasach równie ciekawą dyskusję co w w/w programie.

  • Polska reklama miedzywojenna miała swój urok, i pewna niezaprzeczalna skuteczność. Cześć z niej mogłaby znakomicie funkcjonować dzisiaj

    http://pbczyt.home.pl/reklamaprasowa/akademia00.htm

    http://picasaweb.google.com/julian.skelnik/Reklamy#

    Żadajcie wszedzie i wyraznie Piwo Tyskie!
    Toż to marketing szepany :))

  • A propos międzywojnia to jednym z art directorów (może nadużywam stwierdzenia, a może nie :)) był Adolf Hitler. Będąc na studiach w Wiedniu dorabiał projektując stronę graficzną plakatów firm higienicznych (szampony, mydła)