W komentarzu do wpisu o aferze z logiem Białegostoku Łukasz Macheta (dzięki) podlinkował oświadczenie Grupy Eskadra. Pojawiło się dzisiaj, a oto jego treść:
Kraków, 28 grudnia 2008 r.
Oświadczenie w związku z informacją podaną na portalu Gazeta.pl w dniu 26 grudnia 2008 r.,
dotyczącej logotypu miasta Białystok.Grupa Eskadra oświadcza, że sugerowane w artykule Gazety.pl z dnia 26 grudnia 2008 r. podobieństwo znaku graficznego opracowanego dla Miasta Białystok ze znakiem graficznym używanym w przeszłości przez jedną z nowojorskich organizacji społecznych jest absolutnie przypadkowe i niezamierzone. Motywy graficzne obecne w logotypie promocyjnym Białegostoku występują w wielu różnych znakach graficznych z różnych krajów świata, różnych firm lub instytucji. Najczęściej jest to symbolika związana z ideą wschodzącego słońca. Ta właśnie symbolika wschodzącego słońca znajduje się w logotypie promocyjnym Białegostoku, a nie ma jej w dawnym logotypie wspomnianej organizacji nowojorskiej. Co więcej – w zależności od medium, które kontynuuje temat Gazety.pl porównywane są z logo Białegostoku RÓŻNE znaki wspomnianej organizacji nowojorskiej , np. nieaktualny w Gazecie.pl i aktualny w TVN 24. Dokonywanie porównań z nieaktualnym logotypem owej organizacji, w którym można się doszukać więcej podobieństw, w naszej opinii wynika z faktu że był to logotyp organizacji mniejszości seksualnych, co nadaje przekazom medialnym smaku niezdrowej sensacji.
Logo dla Białegostoku zostało zaprojektowane w oparciu o wcześniej zaakceptowaną strategię promocji miasta, tradycyjną kolorystykę i konkretne założenia, z góry wskazane agencji (np. motyw i symbolika wschodu słońca). Wybór takiej metafory siłą rzeczy powoduje, że łatwo jest znaleźć podobne projekty. Prace projektowe od pierwszego etapu oparte były na analogiach z wieloma symbolami wizualnymi znanymi np. z heraldyki.
W wielotygodniowym procesie projektowania znaku ewoluował on na oczach wielu osób zaangażowanych po stronie Klienta i Agencji, nie pozostawiając żadnych wątpliwości co do autorskiego charakteru projektu (patrz ilustracja prezentująca kolejne wersje projektu, uwzględniające kolejne uwagi i zmiany koncepcji). Pomimo możliwych, choć przypadkowych podobieństw – projekty są po prostu różne.
Pragniemy zwrócić uwagę, że pomiędzy oboma znakami występują liczne i zasadnicze różnice:
• w logo miasta występuje żółto-czerwona, tradycyjna dla Białegostoku kolorystyka – a nie tęczowe barwy w znaku organizacji z Nowego Jorku
• całkowicie odmienny jest kształt pośrodku znaku, w polskim odwzorowujący granice miasta Białegostoku,
• kluczowym elementem znaku Białegostoku jest motyw „wykrzykników” – zupełnie nie występujący w porównywanym projekcie.
• zasadnicza jest też ilość promieni w obu znakach – w jednym projekcie jest ich 40, w drugim… tylko 19 oraz wyraźne odstępy pomiędzy nimi.Pragniemy jednocześnie zwrócić uwagę, że tego rodzaju sytuacji związanych z przypadkowym podobieństwem znaków, koncepcji czy motywów występuje w świecie grafiki niezwykle dużo. Istnieją setki przykładów, gdy niezależnie od siebie pracujący graficy w różnych częściach świata dochodzą do podobnych koncepcji kształtu i kolorystyki. O tego typu podobieństwa w szczególności łatwo w przypadku logotypów, wobec których istnieje wymóg prostoty i ograniczonych środków wyrazu lub form graficznych. Załączamy kilka przykładów takich podobieństw.
W naszej opinii dyskusja w mediach nad porównaniem obu znaków– jak wspomniano – w dużym stopniu wynika z faktu, iż podobieństwa występują akurat w odniesieniu do znaku organizacji mniejszości seksualnych. Ubolewamy nad tym, że takie konteksty wciąż budzą tego rodzaju niezdrowe emocje.
Grupa ESKADRA pozostaje do dyspozycji Miasta Białystok, całkowicie biorąc na siebie odpowiedzialność za swoje projekty. W razie takiej potrzeby ze strony Miasta, agencja gotowa jest podjąć się wprowadzenia modyfikacji do projektu logotypu, choć nie uznajemy jednak takich działań za konieczne.
Zarząd Grupa Eskadra Sp. z o.o.
To link do pdfa i poniżej zrzuty:
Comments 37
A dlaczego tam w tym oświadczeniu nie ma nazwisk??? zarząd? a kto go reprezentuje? kto w imieniu zarządu podpisuje to oświadczenie? eskadra/opcom nie raz w przeszłości został już przyłapany na plagiatowaniu prac innych.
Pingback: Oświadczenie grupy Eskadra w sprawie… | NomadowyBlog.pl
Bardzo rzeczowo i wyczerpująco napisane. Najważniejsze to zaspokoić głód informacji.
heh te ich „liczne i zasadnicze różnice” mi przypominaja ten filmik xD http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ
btw pytanie odnosnie „W wielotygodniowym procesie projektowania znaku ewoluował on na oczach wielu osób zaangażowanych po stronie Klienta i Agencji”
to ile takie logo kosztuje/sie robi!?
podstawowa zasada zl….a, nie przyznawac sie a jak cie zlapia za reke powiedz ze to nie twoja reka
„W razie takiej potrzeby ze strony Miasta, agencja gotowa jest podjąć się wprowadzenia modyfikacji do projektu logotypu, choć nie uznajemy jednak takich działań za konieczne.”
tak, lepiej zostawić i klepać dalej to samo, niż wymyślać coś innego – nie zgapionego.
Generalnie to widzę tu jeden zasadniczy problem – Eskadra nie wiedziała z kogo zżyna! Nawet nie poczyniła odpowiedniego researchu, żeby się upewnić czy kopiowane logo należy do podmiotu, który jest do zaakceptowania przez mieszkańców Białegostoku i polską opinię publiczną.
Bo przecież jakby wiedziała, że zżyna z Gay Center, to by raczej przezornie szybko zmieniła to na logo takiego SunTrust czy SunValley, co by żadnej wielkiej afery nie wywołało, bo organizację są pewnie zacne i nie przywodzą na myśl niesmacznych obrazków z Love Parade.
Czy naprawdę sądzicie, że duża agencja świadomie i z premedytacją skopiowałaby logo organizacji gejowskiej?
Owszem bo w PL nie wazne jak sie mowi zle czy dobrze wazne zeby sie mowilo, inaczej nikt by nie wybral kaczki na prezydenta ani nie pozwolil mu jechac zagranice i otwierac buzi do ludzi. Bialystok to dziura zabita dechami, wies z tramwajami i taki kononowicz czy gay center tylko na plus wychodzi.
j.w. -> widział ktoś kiedyś w Białymstoku tramwaj?
Ja widziałem jeden wagon na dworcu PKP (buda z hotdogami 🙂
Wracając do tematu – te przykłady logo, które Eskadra podała jako podobne to niedorzeczność, ale co innego mogą powiedzieć…
Z drugiej strony sam popełniłem kiedyś łudząco podobne logo (dziękuje Bogu, ze nie przeszło) i nie mam sumienia jako grafik z takim doświadczeniem oskarżać Eskadry o plagiat, takie rzeczy się zdarzają – a jaka jest prawda, cóż….
No to teraz czekamy na przeprosiny 😉 podobnie było z Fresh-coś-tam 😉
Author
tvn24 podało dzisiaj, że przedstawiciele Eskadry pojawili się w Białymstoku już w weekend (podali że w czasie świąt dokładnie, ale nie wierzę) i o 12 jest spotkanie z prezydentem. Info o logo Białymstoku pojawia się praktycznie w KAŻDYM serwisie informacyjnym na kanale tvn24, nazwa Eskadra jednak nie pojawia się zbyt często.
No i znowu dostało się chłopakom z Eskadry. już powoli robi mi się ich żal, zamykają rok kolejnym domniemanym plagiatem, najpierw ktr, później SARE, golden drum… teraz to. jakby się ktoś na nich wziął i uwziął
Konkrety prosimy. Kiedy i co „Eskadra” splagiatowała?
Przed chcilą był krótki materiał na ten temat w TVN-CNBC. Krótko mówiąc, pojawiali się w nim inicjatorzy akcji i mieszkańcy Białegostoku, którzy są oburzeni i zgodnie z przewidywaniami domagają się zerwania współpracy z Eskadrą.
Brakowało tylko protestu radia ojca dyrektora.
Eh, polskie piekełko.
na prośbę autora komentarz został usunięty
Lokalna prasa ma zabawe 🙂
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081228/BIALYSTOK/343980672
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081228/BIALYSTOK/535456844
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081228/BIALYSTOK/755218050
i opozycja tez
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081229/POLITYKA/444443263
A te slowa nabieraja innego wymiaru :):
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081124/AKTUALNOSCI/839820742
Author
możliwe że dzisiaj afera zejdzie trochę na drugi plan… teraz w mediach jest ciągle legalny zarząd TVP
Jakby na to nie patrzeć — profesjonalistom takich wpadek się nie wybacza.
Wybaczyć można tylko jeśli ktoś przyzna, że nie jest zawodowcem w tym co robi.
Nb. dopiero z wersji roboczej dokładnie widać, że punktem wyjścia było logo kochających inaczej, które zostało celowo udziwnione w celu zmylenia tropów 😉
Jeśli idzie o zarząd spółki to nic prostszego:
http://krs.cors.gov.pl/Nazwa.aspx?nazwa=Grupa+Eskadra
kolejny news, promocja jest wstrzymana (do wyjasnienia sprawy)
http://wiadomosci.onet.pl/1888014,11,item.html
a tutaj reakcje jednej z partii.
http://miasta.gazeta.pl/bialystok/1,35235,6104862,Radni_PiS__logo_Eskadry_kompromituje_Bialystok.html
wielka agencja pozałowania godna.
Najśmieszniejsze jest to, ze Eskadra w swoim oświadczeniu odnosi się tylko do obecnego loga LGBTCC, jak afera związana jest z tym starym.
„Owszem bo w PL nie wazne jak sie mowi zle czy dobrze wazne zeby sie mowilo, inaczej nikt by nie wybral kaczki na prezydenta ani nie pozwolil mu jechac zagranice i otwierac buzi do ludzi. Bialystok to dziura zabita dechami, wies z tramwajami i taki kononowicz czy gay center tylko na plus wychodzi.”
—
Albo żartujesz albo zwyczajnie pierdzielisz. Zobacz chociażby, gdzie jest najbardziej przyjazny podróznym i najczystszy dworzec kolejowy w Polsce 🙂
http://wyborcza.pl/1,87648,5614191,Ranking_dworcow_polskich__Smrod_Glowny__brud_Centralny.html
Dla ułatwienia dodam, że nie we Wrocławiu i nie w Poznaniu.
O, masz i tabelkę od razu:
http://bi.gazeta.pl/im/0/5614/m5614570.jpg
Eeee, tam – od razu „wziął i uwziął”. Niech w końcu przestną kopiować cudze pomysły to będą mieli spokój i ciszę.
Zgubiłeś coś Horsztyn? Nie martw się, w przyrodzie nic nie ginie.
A co Green skopiowali jakiś Twój pomysł? Pokaż portfolio, z pewnością warto.
Sądząc po ostatnich dwóch komentarzach, Eskadra kontratakuje :))
Pingback: anno domini 2008 « tag tag
Ja uważam, że w tej całej sprawie jest coś nie tak. Afera została szybko rozdmuchana, natomiast wszędzie jest to samo logo tego stowarzyszenia homoseksualistów. Wszędzie ma taką samą marną jakość. Aktualnie to stowarzyszenie ma podobne, aczkolwiek inne logo. Widać, że wszelkie media poprostu kopiowały od siebie tą grafikę.
Afera dla afery a wystarczy wejść na stronę organizacji i zobaczyć.
http://www.gaycenter.org
Author
To prawda, dziennikarzom w wielu przypadkach nie chciało się szukać, wchodzą na stronę a tutaj inne logo, więc biorą z innych serwisów. Ja również trochę zgłupiałem, chyba po prostu gaycenter dosyć niekonsekwentnie stosuje ten swój znak, albo osobny na stronę internetową osobny na demonstracje?
W poprzednim wpisie linkowałem do dwóch raportów w pdfie, starego i aktualnego i niestety (dla eskadry) ten „feralny” jest również stosowany w tym najnowszym raporcie:
tutaj stary raport: http://www.gaycenter.org/files/imce/docs/reports/annualreport2007.pdf
tutaj najnowszy:
http://www.gaycenter.org/files/imce/docs/reports/annualreport2008.pdf.
A zagranicznym blogom (poszło w świat) też nie chcę się klikać:
http://class46.eu/2009/01/poland-inspiration-or-plagiarism.html
kolejne informacje w temacie:
http://www.dziennik.pl/wydarzenia/article298289/Gejowskie_logo_nie_dla_Bialegostoku.html
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,6219405,Eksperci__Logo_Bialegostoku_nie_jest_plagiatem.html
Jak myślicie – czy to coś zmienia? 🙂
http://www.eskadra.com.pl/news/more/logo_bialegostoku_nie_jest_plagiatem?PHPSESSID=f87cc6b26820fbc671532f1e830a280f
niezalezny proces tworczy… 🙂
Grupa Eskadra mknie od jednego absurdu do drugiego: http://maniawygrywania.blogspot.com/2013/06/jak-przyprawic-konkursowicza-o-zawa.html