10

Kolorem go!

W styczniowym numerze „Visual Communication” sporo było o kolorze w komunikacji wizualnej. W artykule „Pomaluj mój świat…” kolor fioletowy określony był jako: „wieloznaczny, najczęściej kojarzony z artyzmem, podniosłością i duchowością. Nie stosuje się go na opakowaniach, gdyż rzadko występuje w naturze i przez konsumentów odbierany jest jako sztuczny”.

Obserwując ostatnio wszelkie reklamowe formy i przede wszystkim telewizyjne reklamy, zauważyłem wyjątkową dominację koloru fioletowego. Właściwie całej gamy fioletowych odcieni, od ciemnoczerwonych przez wrzosowe czy lawendowe po różowe odcienie – tak wiem, to kobiece nazwy barw, ale to właśnie kobiety często ostatnio paradują we fioletowych dodatkach. Nie wiem, czy jest to jakiś specjalny zabieg specjalistów od wizerunku, reklamy czy po prostu kumulacja fioletu, niemniej jednak ta barwa często jest ostatnio widoczna. Nie wspominając fioletowego startu PLAY-a – istny fioletowy zalew.

Według naukowej definicji fiolet to najdłuższa fala świetlna o długości 380 do 450 nm. Jest tajemniczą barwą, często łączącą w sobie sprzeczności, z jednej strony życie, siłę, ogień i pęd naprzód, z drugiej spokój, odprężenie i konserwatyzm. Co ciekawe, kolor ten często nie jest lubiany przez dzieci i młodzież – a bardzo często w tym kolorze pojawia się Dorota Zawadzka, czyli Superniania (również w zagranicznych wersjach tego programu najczęściej obowiązującym jest kolor fioletowy, np. angielska Superniania – Jo Frost).

Istny wysyp koloru fioletowego i jego odcieni pojawia się w reklamach. Martyna Wojciechowska reklamująca Actimela jest właściwie usprawiedliwiona – fiolet to główny kolor w identyfikacji tej marki, za to sama Martyna w fioletowym wyglądała dość nietypowo. Fiolet uciekający w stronę różu (wrzosowego?) pojawił się również w reklamówkach jogurtu Jogobella czy spotach firmy Provident. Idąc tropem, że fiolet wzbudza zaufanie, po zmianie scenografii w nowej odsłonie Teleexpressu, we fioletowym stroju pojawiał się również Maciej Orłoś. Wielokrotnie fiolet pojawia się też w najpopularniejszych telewizyjnych serialach, jako delikatny ale dobrze widoczny dodatek – czy to fioletowa czapka, szalik czy cały kompletny strój.

Po takim wysypie kolorowych odcieni nie trzeba było długo czekać, aby we fiolecie pokazały się prowadzące popularne programy np. Ewa Drzyzga w „Rozmowach w toku” czy Magda Mołek w Dzień Dobry TVN, czy w końcu politycy (Julia Pitera w TVN24). Daleki jestem od spiskowych teorii dziejów i przypisywania tego nagłego wysypu fioletu jakiejś wielkiej podprogowej kampanii reklamowej np. Actimela czy PLAY. Nie jestem również na czasie jeśli chodzi o najnowsze trendy w modzie i może po prostu fioletowy i odcienie są w tym sezonie najpopularniejszymi kolorami, a może po prostu polubiłem kolor fioletowy. Dlatego dzisiaj przemalowałem swoją czapkę na fioletowy kolor.

Zapraszam do fioletowo-wrzosowo-różowej galerii:
Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet Fiolet

  • Łukasz

    Fioletowy często nie jest lubiany przez dzieci i młodzież? Czytałem kiedyś w jakimś opracowaniu coś zupełnie przeciwnego – że często jest to ich ulubiony kolor. Co innego dorośli…

  • przepraszam, nie dysponuję dokładnym tytułem, ale pochodzi to z jakiejś książki o psychologi i na tym bazowałem:
    fiolet się z emocjami negatywnymi i przykrymi- zwątpienie, przykrość, smutek, żal, tęsknota, bezradność, ospałość, niepewność, obawa, zmartwienie, rezygnacja, rozczarowanie, poczucie niższości, wstyd, nadzieja, odprężenie, wyrozumiałość, bezpieczeństwo, współczucie, ufność, tęsknota i spokój. Dzieci, szczególnie małe w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym całkowicie odrzucają kolor fioletowy choć używają go w pracach plastycznych. generalnie jest to kolor raczej nie lubiany i odrzucany przez dzieci oraz młodzież.

  • Łukasz

    Też niestety nie pamiętam gdzie to przeczytałem, ale tyczyło się raczej młodzieży tuż przed albo już w wieku dorastania. Jak teraz próbuję coś znaleźć w sieci to trafiam tylko na jakieś chromoterapie:( Dzięki za odpowiedź.

  • mmm

    warto wspomnieć również o millenium i zmianie kolorów na taki ciemnowiśniowy, może to nie fiolet, ale jest zbliżony do bluzki martyny. jako motywacje do zmiany koloru wystroju wszystkich placówek tego banku podano, że dotychczasowe kolory (odcienie pomarańczowego i turkusowego) bardziej kojarzone były z fast-foodem i nie zachęcały klientów do spędzenia więcej czasu w placówce. raczej powodowały większy stres (zapewne związany z tym, że w banku trzeba swoje odczekać). nowe kolory miały być cieplejsze i emanować większym spokojem.
    wydaje mi się, ze ta argumentacja jest również obecna w tych wszystkich przytoczonych przykładach.
    inna sprawa, że odcienie fioletu to nie od dziś kojarzy się z postem, pokutą, żałobą…

  • Z tego, co pamiętam apropo odbierania kolorów, to – mówiąc po mojemu – fiolet jest dobrym dodatkiem ale powinno się go unikać jako koloru wiodącego (jednego z wiodących).
    Osobiście kolor jest mi bardziej obojętny, chociaż nie przeczę, w prezentacjach używam go jako wyróżnik ponieważ – że się tak niefachowo wyrażę – jest to połączenie niebieskiego z czerwonym. Z drugiej strony nie wykluczam, że po kampanii Playa pomyślę nad innym kolorem.
    A co do ostatniej linijki postu mmm – mi automatycznie włączyło się skojarzenie ze stułą i nie mogę się od niego odpędzić…

  • wicherek

    Macku, calkiem slusznie Ci sie wlaczylo to skojarzenie, bo fiolet to symbol autorytetu i godnosci (królowie i kardynałowie nosili purpurę, która jest do fioletu zbliżona). To, ze stuly sa fioletowe zwiazane jest ze skrucha, pokuta i postem. Staram sie nie wkrecac w spiskowe teorie, ale jakby na to nie patrzec, mamy post, byc moze reklamotworcy chca wplywac na podswiadomosc osob, ktore post kultywują.
    Ze znanych postaci Ewa Czaczkowska, dziennikarz Rzeczpospolitej, od zawsze nosi fiolet.

  • code

    a może po prostu moda? 😉

  • Ja bym jeszcze dodał nową platformę komunikacyjną Avonu czyli Hello Tomorrow. A co do fioletu i dzieci/młodzieży… Fiolet, prócz wszystkich innych skojarzeń, które niesie, jest przede wszystkim kolorem magicznym. Wiedzą o tym i Harry Potter, i lody Nestle (to magia). Więc także dość ostrożnie podchodzę do tej informacji, jakoby młodsi nie znosili fioletowego.

  • Diana

    Tak zupełnie przypadkiem mam właśnie na sobie sweterek… fioletowy (odcień „martynkowy”). Kierując się faktem posiadania takiej odzieży, śmiem twierdzić, że to po prostu moda.
    A tak przy okazji, to od niedawna modnym kolorem (co łatwo sprawdzić w sklepach z babskimi ciuszkami) stał się ponoć złoty, szczególnie jeśli chodzi o dodatki. Mnie to nie przekonuje, ale jak zobaczę Orłosia w złotym krawacie, to się raczej nie zdziwię 😉

  • Irene

    Prowadzę zajęcia z artterapii i opracowałam warsztaty na temat symboliki kolorów. Fiolet w zależności od obszaru kulturowego postrzegany jest nieco odmiennie. Fiolet bliski jest purpurze, która w czasach Bizancjum miała szczególne znaczenie jako kolor władcy i jego potomków Tytuł porfirogeneta dosł. ‚urodzony w purpurze” posiadał syn urodzony po wstąpieniu ojca na tron. Fiolet obecnie kojarzony jest z duchowością bywa kolorem wolności i przestrzeni. Bliski jest kobietom ceniącym wewnętrzną niezależność i rozwój. W cieplejszych odcieniach daje więcej energii, a bliższy jest różowemu, który lubią dzieci. Może dlatego Milka jest fioletowo biała? Fiolet z przewagą koloru niebieskiego działa uspakajająco. Chińczycy stosujący zasady feng-shui użyli by go w sypialni lecz nie dla młodych osób. Fiolet w Polsce może kojarzyć się mocno z kościołem, a w połączeni z kolorem czarnym – ze śmiercią. Osoby kontrowersyjne lubią łączyć fiolet z kolorem żółtym i zielonym! W interpretacji prac plastycznych np mandali, wykonywanych przez uczestników artterapii najważniejszy jest indywidualny stosunek i osobiste konotacje z poszczególnymi kolorami. Najcześciej jest to kolor symbolizujący tęsknotę lub świadome dążenie do rozwoju duchowego lub próba pogodzenia treści intelektualnych z emocjami, a także potrzebę szlachetnego postępowania. Jeśli chcemy dobrze wyglądać w fiolecie, powinniśmy zadbać o cerę, bo tylko jasna, wypoczęta twarz dobrze zaprezentuje się na tle fioletu:-)