24

Klan – uczy, bawi edukuje i reklamuje

Jeden z moich ulubionych tematów – product placement. Chociaż czasem w wykonaniu polskich producentów to bardziej „prodaktplejSMĘT”, nachalny i nieudolnie wkomponowany w fabułę filmu. Bardzo fajnym miejscem do obserwowania „prodaktplejSMĘTU” jest serial Klan, poważnie.

Klan, który od ponad 10 lat jest emitowany w TVP ma jedną cechę, która wyróżnia go na tle innych seriali i jest istotna z punktu widzenia reklamodawcy. Klan chyba jako jedyny polski serial jest idealnie zsynchronizowany z rzeczywistym czasem, co oznacza, że jeśli odcinek jest emitowany w środę i bohaterowie mówią, że coś się wydarzy jutro, to mają na myśli czwartek (i w serialu i w rzeczywistości), w przeciwieństwie np. do serialu „M jak Miłość” gdzie bohaterowie zimę mają latem. Tak naprawdę daje to spore możliwości dla reklamodawców jak i różnych celów autopromocyjnych, co TVP już nieraz wykorzystywała. Podczas ostatnich mistrzostw europy w piłce nożnej bohaterowie Klanu rozmawiali o meczach polskiej reprezentacji „jutro grają nasi, musimy to obejrzeć!” i faktycznie mecz polskiej reprezentacji był dzień po emisji odcinka. Zresztą w klimaty sportowe również weszła marka Tyskie ze swoją słynną flagą, która do tej pory jest mylona z naszą narodową 🙂

Taka synchronizacja i elastyczność producentów pozwala trochę inaczej planować kampanię i umieszczać reklamowane produkty w serialu. Na przykład w „Magdzie M” (bohaterka kupowała nowy samochód) product placement był dopasowany do długofalowej kampanii reklamowej marki Suzuki – po zakończeniu emisji serialu kampania trwała nadal a Joanna Brodzi została twarzą marki. Pojawiał się bank, z którego można było wypłacać pieniądze z lokaty bez straty odsetek (również duża i długa kampania). Natomiast w Klanie jest trochę inaczej… pojawiają się tam marki, które prowadzą krótkie kampanie, o mniejszych budżetach, dla których widownia Klanu jest jednak targetem nie do pogardzenia. A w dalszym ciągu jest to grupa ponad 5 milionów widzów (w grupie 4+)

Podejrzewam, że również wstawienie produktu w fabułę serialu to kwestia kilku tygodni… co niestety często widać po naciąganym wątku… no ale przecież nie rozmawiamy tutaj o walorach artystycznych.

Tutaj pojawia się glukometr Optium Omega, bohaterka podczas wycieczki wpada do jeziora torebka z lekami a w niej glukometr. Trzeba ją szybko ratować i z pomocą przychodzi farmaceutka Elżbieta Chojnicka, która ma pod ręką niezbędny glukometr 🙂

A to moje niedawne znalezisko… Lubiczówna czuje miętę do pewnego profesora, zaprasza go do domu na obiadek, ale tragedia… w lodówce tylko mrożony kurczak. Na szczęście zaradna koleżanka ma nowy produkt Winiary: „Pomysł na…” i sprawa uratowana. Mimo sztuczności całej sytuacji to akcja ciekawa, bo ze spotu (który mniej więcej w tym czasie był emitowany) pamiętam, że do tego produktu był dołączany jakiś woreczek… ale po jaką cholerę, kto z nas dokładnie ogląda reklamy? Dopiero ten odcinek Klanu mnie oświecił i pokazał jak można zadowolić profesorskie podniebienie 🙂

Zaraz, zaraz… czy ten wpis traktuje o serialach czy o reklamach? Pogubiłem się 🙂

A żeby nie było, że tylko o polskim product placmencie będzie ten wpis… to hit ostatniego sezonu, serial Californication (oprócz delikatnie pojawiających się marek Apple, BMW i Porsche) najmocniej akcentowanym produktem jest Guitar Hero (niestety nie znam tej gry, nie potrafię rozpoznać która to część).

Comments 24

  1. ah, mialem okazje zalapac sie na moment z glukometrem oraz panna lubicz i kurczakiem (rodzicielka oglada ta szmire tfu tfu)… nie wiem, czy reklamodawca dogaduje sie z rezyserem odnosnie tego jak ma wygladac scena z uzyciem product placementu, ale te 2 przyklady przypominaja mi swoja „fachowoscia” „The Truman Show”.

  2. Jeśli chodzi o Californication, to obawiam się, ze Guitar Hero występuje tam na podobnej zasadzie jak w Polskich serialach nasza-klasa. Tam to mniej więcej tego rodzaju fenomen – „wszyscy” grają w GH 🙂

  3. …a kluczem do rozpoznania dobrych/złych charakterów w pierwszej serii „24 godzin” było używanie przez nich laptopów Apple (dobrzy) i z Windows (źli). Głupawe, ale skoro komuś wyszło, że to zadziała… 😉

  4. Apple jest uzywane w praktycznie każdym serialu od kilku lat. A im nowszy, tym go więcej. Tylko że prawie nigdy nie jest to nachalne (ostatnio w Entourage przesadzili, pokazując zbliżenie na logo dobre 10 sekund) i pasuje do całości. Bo wiadomo przecież, że jak odtwarzacz mp3, to tylko iPod i nic innego, podobnie z macbookiem.
    I rację ma Wiktor. GH jest w tym podobne do produktów apple, jest bardzo popularne; jak ty tego nie masz, to przynajmniej twój sąsiad ma.

  5. Oglądałem ostatnie brytyjski serial IT Crowd (sit-com). Czego tam nie było! Guitar Hero, Asus Eee PC, Xbox360, gry na Xbox360, Wii i pewnie dziesiątki innych rzeczy których nie zauważyłem 😉

  6. Tak samo kilka razy w ostatnich sezonach StarGate: SG1 jak i w Atlantis przetaczał się temat World of Worcraft

  7. Zerkam kąta okiem czasem gdy wchodzę do pokoju na ten serial (innego wyjścia nie ma gdy w domu stoi jeden telewizor) i faktycznie wszystko prawie jak na żywo i na czasie. Od pewnego czasu wpadło mi również w oko to że czasem widać jakieś produkty markowe. Ale wydaje mi się że jakieś uzgodnienia z danymi firmami były, bo gdyby nie to zamiast Winiar byłaby „wiejska zupka”. Tyle co do rzeczywistości a ogólnie serial jest bardzo sztuczny :))

  8. Nie zgodziłabym się, że w Californication Apple pojawia się delikatnie. Właściwie każdy bohater ma Maca, co drugi iPhone, a w ostatnim odcinku córka głównego bohatera panicznie szuka ipoda. Na szczęście zjawia się jej chłopak i daje jej nowego.

    Moim zdaniem są dwa powody. Po pierwsze, akcja dzieje się w Kaliforni. Po drugie, to serial ShowTime a tam Apple jest często na pierwszym miejscu (Weeds, Dexter).

  9. Ło, ile mnie omija, zupełnie nie jestem w targecie Klanu.
    I nie wiem co powiedzieć o tym filmie… 🙂

    Przechodząć do product placementu, na przykładzie Bonda powiem – ze są odcinki, ze ilosc marek zaczyna zabijać film, sa jednak takie filmy – gdzie jest to bardziej wyważone. I dlatego wolałem starsze odcinki, gdzie wysmakowane pokazywanie marek nadawało im posmaku wyjatkowosci.

    Zagadka dla wszystkich:
    – w którym odcinku Bonda pojawił się Playboy ?
    – kiedy apple zdominuje serie Bonda?

  10. W tym odcinku jest Guitar Hero Legends of Rock – czyli 3 część gry:)
    Czy wygrałem jakąś książkę?:D:D:D

    A jeśli nie znasz tej gry to proponuję się z nią zapoznać:) Ja już przez nią kupiłem XBOXa i prawdziwą gitarę elektryczną z piecem:) Masakra.

    A jeśli chodzi o product placement GH to sorry, ale z Winiarami nie ma porównania:D Dużo więcej klasy, bo w USA naprawdę 3/4 populacji gra w GH (nie tylko wykręcone dzieciaki!). Ta gra na całym świecie zarobiła grubo ponad miliard „baksów”.

    Tak więc to, że w serialu dzieciaki młócą na plastikowym wiośle jest tysiąc razy bardziej naturalne niż: „nie mam co zrobić na obiad. Słuchaj – kup pomysł na!” :D:D:D

    Happy New Year:D:D

  11. Post
    Author

    tak, mała w serialu fajnie wymiatała na gitarze 🙂 trochę boję się tego xboxa i guitar hero (tego, że mnie wciągnie za bardzo), World of Warcraft specjalnie ograniczyłem sobie dostęp, już nie gram. Teraz rządzi u mnie GTA4 🙂
    ale xbox jakoś niebezpiecznie się do mnie zbliża 🙂

  12. Po kolei. Co do Apple w „Californications”- bodaj w pierwszym odcinku Duchovny usiłuje coś pisać na „zwykłym” laptopie, ale coś nie idzie- więc gruchh! nim o ścianę. A po chwili siedzi w AppleStore, i głaska białe klawiaturki. A jak telefon kupuje córce to co kupuje? No co?
    A jeśli chodzi o telefony stacjonarne- to klasyka, czyli Cisco. A co do Porche…. nie wiem czy taki poobijany i ślepy na jedno oko samochód to dobra reklama :-).
    A co do Bonda i Playboya- to już Lazenby przeglądał rozkładówki 🙂

  13. Co do Guitar Hero i serialu Californication, to trzeba tez zauwazyc mocne promowanie zespolu Slayer – dziewczyna gra kawałek Raining Blood tego zespolu, ksiazka Hanka, o ktorej mowia w pierwszej seri ma taki sam tytul jak plyta Slayera z 2001r. – God Hates Us All.

  14. Emp, ale to jednak chyba cos innego niz product placement. Moze to sympatia producentow dla tego zespolu kaze im umieszczac te smaczki w serialu? Bo… zastanowmy sie, w jaki sposob Slayer tymi chwytami mialby dotrzec do nowych fanow? Dopoki nie przeczytalam twojego powyzszego posta, nie mialam pojecia o prezencji tego zepsolu w Californication.

  15. Mnie się wydaje, że to promowanie Maca przez amerykańskie seriale to bardziej przypadek niż produkt placement.
    Tam po prostu każdy miał maca, ma maca, albo będzie miał.
    Szczególnie jeśli chodzi o laptopy. U nas pokazują jakiegokolwiek laptopa, a tam z logiem jabłuszka. Dlaczego? Bo to tam jest. Nie mają innych laptopów tylko właśnie maci.
    Z ipodami i iphonami jest podobnie. Są one tam tak popularne, że producenci seriali nie szukają czegoś innego.
    Bo wydawałoby mi się to nieco dziwne gdyby apple inwestowało w reklamę w każdym serialu. A jeśli dobrze kojarzę, to marka apple pojawiła się chyba w każdym serialu jaki oglądam (a jest ich sporo).

  16. Więc jesteś żywym dowodem działania PP, to dobrze;), co do stacji ShowTime, to apple, ma z nimi jakąś trwalszą umowę, a niżeli na poszczególne odcinki. Jeżeli już powstaje w niej serial to z góry można założyć, że zobaczymy nadgryzione jabłuszko na sprzętach bohaterów, lecz na szczęście zazwyczaj subtelnie wyrażone.

  17. Pingback: Winiary, pomysł na… product placement : Blog.Mediafun.pl

  18. Mnie troche zastanawia product placement u Dr Housa – chodzi o marki komputerow. Wystepuja tam czolowe firmy, czyli Apple, Dell, HP, z przewaga Apple (no nie widzialem IBMa). Hmm.. moze ta przewaga gra tutaj role reklamy, a Dell i HP nic nie placi 🙂

  19. Z teo co mogę domniemać to wynika, żę stacja telewizyjna Show Time ma kontrakty z Apple, gdy tak zrobie szybki przegląd ich seriali to faktycznie jabłkiem jest opatrzony każdy komputer. Pozdrawiam

  20. Pingback: Medical assistance w ustach Stasi z Klanu (wyborny product placement) : Blog.Mediafun.pl

Skomentuj SpeX Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *