Ojojoj, niezbyt dobrze kończy się rok dla Eskadry i Białegostoku. Informacja o łudząco podobnych logatypach promocyjnych miasta pojawiło się najpierw na forum Gazety Współczesnej, kilka godzin później na forum wbialymstoku.pl, a potem zostało podkręcone przez gazetę.pl (która co prawda napisała adres źródła, ale już była zbyt zmęczona, żeby poprawnie podlinkować). Pewnie gdyby logo miasta było podobne do znaku graficznego jakiegoś lokalnego zakładu obróbki cieplnej czy hurtowni stali dało by się to jakoś przełknąć… ale zerżnięcie (wyraz nieprzypadkowy) logo od the Lesbian, Gay, Bisexual & Transgender Community Center dla włodarzy miasta i mieszkańców może być pigułką nie do przełknięcia. Dzisiaj jest poświąteczna sobota, ale już lokalne media się gotują, a na forach mieszkańcy Białegostoku pragną krwi (w dowolnej kolejności) Eskadry i władz miasta. Uff, ciężko będzie się będzie wytłumaczyć Eskadrze, ciężko…
Zerknąłem na stronę gaycenter.org, co prawda aktualnie głównym znakiem graficznym, który pojawia się na tej stronie jest logotyp wyraźnie inny od tego jakie podają media, ale po przeklikaniu się po kilku podstronach rzeczywiście trafiłem na feralne logo. Pojawia się np. w raportach rocznych organizacji, zarówno za okres 2008-2009 jak o wcześniejszym 2008-2007 (więc kwestia „kto był pierwszy” jest tutaj rozstrzygnięta).
Teraz ten nieszczęsny plagiat… rzeczywiście trudna sprawa, bo w kreacji reklamowej, również w logotypach takie przypadki się zdarzają. O ile nie trudno sobie wyobrazić, że w różnych częściach globu kreatywni wpadają na ten sam pomysł i go realizują (często tak się zdarzało na festiwalach reklamowych, nawet „plagiaty” wygrywały festiwale) to w powyższym przypadku ciężko rozstrzygnąć. O plagiatach i podobnych pomysłach kiedyś już wspominałem na blogu.
Brief niedawno też zrobił też materiał o plagiatach w kreacjach:
O wiele łatwiej „wybrnąć” z podejrzenia o plagiat w przypadku koncepcji w kampanii reklamowej. Ale w przypadku czegoś tak szczegółowego jak logo? Jeśli logo zostało zerżnięte to sprawa jest jasna. Jeśli jednak autor projektu nieświadomie zrobił w swojej głowie miks gdzieś tam widzianych rzeczy – to będzie mu bardzo ciężko się wybronić. Geje i lesbijki nie przejdą, nie ma szans.
Niezależnie od tego, jeszcze pewnie przed Sylwestrem agencja Eskadra i władze miasta będą musiały opracować strategię obrony i spróbować przełknąć tę pigułę.
Aktualizacja:
widzę, że Andrzej-Ludwik Włoszczyński też poruszył sprawę na swoim blogu, na Goldenline trwa również dyskusja.
Comments 28
Cóż, nie udało się Eskadrze wcisnąć swojej strategi marketingowej i wizerunkowej miast władzom w kujawsko-pomorskim, ale udało im się za to w Białymstoku. Dla mnie te wszystkie ich działania to popelina i kicz (np. impreza o 6-tej rano na placu przed Ratuszem pod hasłem: budzimy wschodzący Białystok, gdzie zjawiło się ze 30 osób).
Kakaowe oko to zgrabna metafora całej ściany wschodniej. Eskadra „trafiła w samo sedno”.
(nawiasem mówiąc) czasem „plagiat” jest sposobem na rozdmuchanie tematu – sławetna afera z Sony i studiem Kozydan:
http://www.gizmodo.com.au/2007/10/sony_bastards_ripped_off_the_b.html
Tak sie zastanawiam, czemu wszedzie w tytulach jest o gejach i Bialymstoku?
To, ze jest to logo organizacji gejowskiej nie jest chyba najwazniejsze… najwazniejszy jest chyba plagiat w wykonaniu Eskadry.
Nie jest to nawet wzorowanie sie czy opieranie sie na czyims pomysle… jest to zerzniecie 🙂
A czy krwi? Wolalbym, zeby Eskadra zwrocila calosc kosztow za pierwsza czesc kampanii promocyjne i zeby powtorzony zostal przetarg na druga czesc.
Author
@Nomad: to prawda… geje i Białystok funkcjonują, bo to nośny temat… już w tytule masz skandal – dlatego trochę w nawiązaniu to tego szumu też dałem taki tytuł.
Poczekałbym na stanowisko Eskadry, o plagiacie bym na razie nie przesądzał, chociaż, tak jak napisałem – trudno będzie pewnie im wybrnąć. Gazeta.pl podała, że na początku tygodnia będzie w Białymstoku konferencja w tej sprawie. A jeśli chodzi o plagiaty, inspiracje i zerżnięcia – to tutaj jest fajny serwis zbierający podobne kreacje: http://www.joelapompe.net/
A jest może serwis tego typu poświęcony tylko i wyłącznie logotypom?
Mam nadzieję, że nie będzie dyskusji o tym czy to jest plagiat czy nie i Eskadra wykaże się dobrym PR-em w komentarzu do tej sprawy.
Rzadko piszę o sprawach marketingowych ale tym razem również jestem ciekawy co powie eskadra
http://antyweb.pl/kreatywna-wpadka-eskadry-z-logiem-bialegostoku/
Plagiat/nie plagiat, ważna bedzie postawa agencji – to jest najistotniejsze w tej sprawie.
Natomiast bazowanie na emocjach ludzkich, zwłaszcza osób o tradycyjnych pogladach jest dla mnie SŁABE.
Tutaj kamyczek do ogrodka mediów. Oby w pogoni za nosnym tematem, nie zatracic sensu sprawy.
Macku, mam nadzieje ze poszłeś tym tropem w konstruowaniu tytułu wpisu :)?
Author
@Jacek: tak, dokładnie tak sobie pomyślałem, robiąc tytuł, wiesz, mój blog ma dosyć określoną grupę czytelników, więc mam nadzieję że żarty w tytułach (a często mnie korci aby dać „onetowy” tytulik) są czytelne…
tak jak pisałem Nomadowi, geje + władze miasta to już w tytule masz skandal i ładnego „samograja”
@Maciej
To sie dopiero nazywa walka o pozycje w google! Bo patrzac na tytuł newsa, zwątpiłem – czy oby na onet/gazete nie trafilem. :)) zart, oczywiscie…
Mam nadzieje ze ta tabloityzacja w przekazach, nie przykryje rzeczywistej sprawy. Obawiam sie, ze nakrecanie histerii dopiero sie tam zaczeło. Jak spojrzałem na niektore fora, to dopiero jest tam flame war.
Author
@Jacek:
najgorzej będzie jak się okaże, że ekipa Eskadry odpowiedzialna za Białystok planuje świąteczne powroty dopiero 5 stycznia…
To kolejny wałek (tym razem logotyp) w wykonaniu Eskafry… mnie zastanawia jakim cudem „wygrywają” kolejne kampanie w kolejnych miastach, województwach po numerach w Opolu, na Śląsku, Bydgoszczy, Olsztynie… i cholera wie gdzie jeszcze. poniżej kilka linków dla zainteresowanych 😉
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35063,6072545,Metropolia_ma_nowe_logo__Czy_to_zakaz_wjazdu_.html
http://miasta.gazeta.pl/opole/1,35114,4955246.html
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35063,6054454,Slaskie_atrakcyjne__ale_nikt_o_tym_nie_wie.html
@Macku – z tego co czytałem, ma sie odbyc konferencja po weekendzie (prawdopodobnie z przedstawiciem agencji).
Oby tam było wiecej konstruktywnej i rzeczowej informacji, niz teraz.
WIdziałeś te 1500 komentarzy pod artykulem, na onet.pl ? To jakies kuriozum. Tabloityzacja i szukanie sensacji, wzbudziło emocje ktore nie rozwiazuja zaistniałej sytuacji.
btw. te komentarze na onet, gazecie, tvn – zupełnie sa w podobny sposob rozniecane:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=200af69e03f0febe
Nazywa sie to „poradnik dyskusji”
To jest główny temat poświątecznych rozmów między znajomymi w pubach i barach w całym Białymstoku.
Nie wiem ile razy już brałem udział w tej dyskusji:)
Generalnie jedno słowo króluje w tych rozmowach: PRZYKROŚĆ.
Przykro, że być może było oszustwo, jeszcze przykrzej, że można było 2,7 mln zł wydać dużo lepiej… np. na dziury w drogach… Nie mówię, że miasto nie potrzebuje promocji, bo baaaardzo jej potrzebuje. Ale nie takiej do jasnej-ciasnej! (sorry za emocjonalny stosunek do sprawy ale ja jestem z Białego właśnie:)
BTW – też o tym piszę: http://blog.sensors.pl/?p=696
Wielka mi sensacja – jak zwykle polska zaściankowość odbija się mega-czkawką. Gdyby nie chodziło o tą organizację, to pewnie by się nikomu nie chciało o tym nawet napisać. Plagiaty czy przypadkowe podobieństwa w świecie reklamy czy projektowania zdażają się często i nie ma w tym nic szczególnie niespotykanego, co zasługiwałoby na jakieś wielkie dyskusje w pubach Białegostoku.
Swoją drogą ciekaw jestem czy Gay Center nie poczuje się urażony, że jakiś zapyziały i ewidentnie homofobiczny Białystok zerżnął mu logo ;-))
to jest właśnie promocja miasta – wszędzie można o tym przeczytać już, promocja przez kontrowersje :):):)
(wspominałem o Kozydan i Sony 😉
@datasky
Jeśli to jest akcja buzzmarketingowa zrobiona z premedytacją to osobiście dostarczę porządną flaszkę jej twórcy:)
Promocja w amerykanskim stylu: „nieważne jak będą mówili, ważnym żeby mówili”…
w ten buzz jeszcze bym uwierzyl, gdyby nie była to Polska z pewnymi objawami dulszczyzny/szukania niezdrowych emocji oraz tym co wyłazi z ludzi, z tych dyskusji które można zobaczyć/przeczytać.
Author
nie, no co wy panowie… zaplanowana akcja? Autopromocja agencji z gejami w tle – w to bym uwierzył, ale miasto, region? u nas? Na jakim szczeblu by to przeszło?
Równie dobrze można by nazywać niezłą promocją miasta skandal z prezydentem Olsztyna – przecież się mówiło 🙂
Odpowiedź Eskadry:
http://lukaszmacheta.com/pliki/eskadra.pdf
Polska B się lansuję dupnie i to jeszcze sklonowaną. Parafrazując slogan Onetu: „takie logo to ja mam w D”.
Pingback: Oświadczenie Grupy Eskadra w sprawie logo Białegostoku | Blog.Mediafun.pl
martwi mnie, że najbardziej ucierpi na tym bogu winny Białystok… i jak widać z niektórych mało inteligentnych i niegrzecznych komentarzy powyżej, dotyczących „ściany wschodniej” i „polski be” niestety ta teza się potwierdza….
@kuba
Dokładnie. Co komu z tego, że agencja która 'stworzyła’ logo 'bierze odpowiedzialność’ jak czytamy w oświadczeniu. Z tej famy, która powstała ludzie będą się pewnie dłużej nabijać niż z Kononowicza.
A komentarze nt. Polski B, kakaowego oka i dziury zabitej dechami… No cóż. Jaki kraj tacy obywatele i taki poziom na forach. Fajnie by tylko było gdyby 'najwięksi kozacy’ pokazali, że mają jaja i podpisywali się imieniem i nazwiskiem pod swoimi osądami. Bo to przecież są zapewne ludzie z branży:)
Maciek – to był żart ponury :):):)
„Tak sie zastanawiam, czemu wszedzie w tytulach jest o gejach i Bialymstoku?
To, ze jest to logo organizacji gejowskiej nie jest chyba najwazniejsze…” – ja twierdzę, że dla mieszkańców Białegostoku, którzy w swojej większości są autentycznie przywiązani do wartości chrześcijańskch, jest to sprawa bardzo ważna. A przecież logo ma służyć miastu i jego mieszkańcom.
„Wielka mi sensacja – jak zwykle polska zaściankowość odbija się mega-czkawką. Gdyby nie chodziło o tą organizację, to pewnie by się nikomu nie chciało o tym nawet napisać.”
—
To niejest zaściankowość, tylko przywiązanie do tradycyjnych wartości, wartości chrześcijańskich. Możesz tych wartości nie podzielać, ale proszę Cię o trochę szacunku dla ludzi, którym te wartości są bliskie.
Pingback: anno domini 2008 « tag tag