9

First Kiss – wszyscy jesteśmy elementem kampanii reklamowej

first kiss

Właściwie do każdego filmu, który zdobywa szybko popularność w sieci podchodzę już z branżowym skrzywieniem zawodowym i szukam w nim elementów reklamy. Co prawda pojawiały się już głosy w branży, że era reklamowych filmów wirusowych powoli dobiega końca, że internauci są zmęczeni nabieraniem ich w produkcjach udających amatorskie, ale wciąż w sieci zdobywają popularność kolejne filmy, które okazują się kampanią reklamową. Sami konsumenci podejmują tę grę, wiedząc, że jest to reklama udostępniają te filmy swoim znajomym. Ten układ mi się podoba, konsument wie co jest reklamą, wchodzi świadomie w zabawę z marką, oddając jej swój czas czy też swój kapitał społecznościowy, udostępniając ją dalej. Od dwóch dni w światowy internet jest zafascynowany dwoma filmami, sporo serwisów o nich pisała, jedynie branżowe media zwróciły uwagę, że jest to reklama.

Pierwszy to First Kiss, gdzie 20 nieznajomych widząc się po raz pierwszy w życiu całuje się przed kamerą. Zerknęliście na opisy w serwisach newsowych? Żaden nie sugerował nawet, że była to reklama – ot wspaniały eksperyment, który jeszcze nie wiemy co, ale coś miał pokazać… no tak, że ludzie się całują. Marka WREN pojawia się tam na samym początku, ale ja, jak i pewnie większość z Was słyszy o niej po raz pierwszy, a już na pewno nie kojarzy jej z marką odzieżową. Fakt, obejrzałem ten film z przyjemnością, z zaciekawienie, wywołał u mnie bardzo pozytywne emocje – dopiero klikając, szukając więcej, klikając na linki w opisie filmu, dotarłem do sklepu WREN. To ciekawe, że tak jak w przypadku innych filmów wirusowych marka nie wali nas logiem w twarz (pamiętacie Dove i portrety pamięciowe kobiet? Tam nie było wątpliwości co do marki)

W przypadku marki WREN wszystko jest bardziej subtelne, ale z pewnością nie przypadkowe. Tak jak nie są przypadkowymi osoby, które biorą udział w filmie – są to modelki: Natalia Bonifacci, Ingrid Schram, Langley Fox, muzycy: Z Berg, Damian Kulash, Justin Kennedy, piosenkarki: Nicole Simone, Soko i aktorzy: Karim Saleh, Matthew Carey, Jill Larson, Corby Griesenbeck, Elisabetta Tedla, Luke CookMarianna Palka.

Nie mam dobrego oka do ciuchów, ale chyba nawet nie występują w ubraniach tej marki, a już na pewno nie w nowej kolekcji, z którą projekt jest związany. To ciekawe, bo zgodnie ze starą szkołą tworzenia filmów video, film powinien mieć opcję zatrzymania akcji, interaktywne obszary, które po kliknięciu przenosiłyby od razu do sklepu… wiecie o co chodzi. tutaj są tylko emocje. Ale ja to kupuje podoba mi się 🙂

Z innej beczki. Gdyby ktoś zaprosił Was do takiego projektu, jakie warunki byście postawili? Jeśli jesteście hetero, nie chcecie trafić na geja? Aktualne badania (w końcu to nie były okazyjne buziaki)? Jakieś granice co do wieku „obcego”? Ciekaw jestem ile osób zgodziłoby się na udział w takim projekcie bez żadnych warunków… jest to dzisiaj możliwe?

A jeśli szukacie w sieci prawdziwego spontanicznego buziaka, to proszę bardzo – również First Kiss, tyle, że sprzed trzech lat.

W momencie, w którym piszę ten post, obydwa filmy mają po 24 miliony wyświetleń 🙂 „Obcy” osiągnęli ten wynik w 2 dni, dzieciaki w 3 lata 🙂

Innym „nieprzypadkowym” filmem jest prezydent Barrack Obama w programie Zacha Galifianakisa „Between Two Ferns”.

Jak myślicie, kto wyszedł z inicjatywą pojawienia się prezydenta USA w programie rozrywkowym? W dodatku będącym tylko show, a nie niosącym żadnej wartości merytorycznej? Temu, który szukał sposobu aby w 3:28 opowiedzieć obywatelom o jednym z ważniejszych projektów rządu USA – ubezpieczeń i poprawienia systemu opieki zdrowotnej – www.healthcare.gov. Cała reszta to tylko show, otoczka, która ma sprawić aby informacja roznosiła się szerzej. Genialny marketing i zapewne tylko to jest powodem, dla którego Barrack Obama wystąpił między paprotkami. Mógłby pewnie pojawić się w jakimś spokojnym, merytorycznym talk show, ale miałoby to zupełnie inne wydźwięk.

Zresztą pomysł nie jest nowy, wcześniej Michelle Obama pojawiała się w innych programach rozrywkowych, w których promowała swój program aktywizacji ruchowej wśród młodych ludzi. Z jednej strony genialne marketingowe posunięcie, nadanie politykowi ludzkiej twarzy (wiecie, jestem cool, tacy jak wy, potrafię się śmiać) z drugiej strony jako obywatel mam wrażenie, że to ostatnia deska ratunku, jeśli najwyższy urzędnik państwowy wygłupia się w programie rozrywkowym. Tradycyjne działania, komunikaty, oświadczenia i decyzje polityków już nie działają – trzeba robić show i tylko tak da się sprzedać ideę albo produkt. Utonęliśmy w zalewie komunikatów i bodźców reklamowych i aby się przez nie przebić trzeba wejść na to samo boisko.

Jednocześnie zazdroszczę, bo ogląda się to i wypada zdecydowanie bardziej naturalnie niż prezydent Warszawy jeżdżąca miejskim autobusem czy ćwicząca na siłowni na świeżym powietrzu.

Wszyscy kiedyś będziemy częścią jakiejś kampanii, mówię Wam i nie mam tylko na myśli działań związanych z autolansem, tfu, personal brandingiem.

Comments 9

  1. Od razu przeczuwałam, że to „coś więcej”. Co w najmniejszym stopniu nie umniejsza przyjemności z oglądania tego spotu. Czas przyzwyczajać się, że w internecie #wszystkodlapieniedzy i po prostu nie patrzeć przez pryzmat „e nie podoba mi się, bo ktoś na tym zarabia” 🙂

  2. Marcin Kalkhoff tia, widzę, że na innych stronach też w kratkę chodzi.. akurat w momencie kiedy wrzucałem…. ale faktycznie coś dziwnego się działo… yt generował kod do embedowania z jakimś niepotrzebnym „)”

  3. Jednakże „between two ferns” w dość osobliwy sposób wtrąca kilka elementów realpolitik do całości skeczu – jakie piękne milczenie, gdy gospodarz programu mówi o dronkach… 😉 marketing prezydencki < mocna satyra w kierunku prezydenta... 🙂

  4. Then the center must be marked on both bottom and top. You can certainly shop around the Internet and even though doing to help you search for reviews on the different models you may well be considering.
    You can also takes place favourite tobacco as one of the element.

Skomentuj Gregg Brysiewicz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *