21

AdTaily czyli o reklamie na blogach – wywiad mediacar

Nawiązując do poprzedniego postu, wizyta w Krakowie miała jeszcze dwa powody.
Po pierwsze testowałem w ramach przygotowań do projektu mediacar najnowszego Peugeota 308 cc. To część działań promocyjnych tej marki, o szczegółach (związanych z wykorzystaniem blogosfery) napiszę trochę później i pokażę więcej materiałów.

Peugeot 308 to niezła maszynka – nawet do mediacarowych zastosowań lepiej pasuje niż zakładany SUV. Tak się 308 cc prezentuje:

A tak w oficjalnych materiałach:

Po drugie będąc w Krakowie zaprosiłem jako pierwszego gościa do mediacarowych wywiadów Jakuba Krzycha z AdTaily. Akurat chyba trafiłem w dobry czas, bo Kominek popełnił u siebie wpis o blogerach i prostytutkach – szczególnie zadziwiająca jest sytuacja z Blogvertising i kampanią Coca-Coli.
Cytat z Kominka:

W lipcu reklamowała się Coca-cola. Wydawać by się mogło – bogata firma, dobra marka, żadnych cyrków nie będzie.
A tymczasem pod koniec ubiegłego tygodnia do blogerów dotarł mail tej treści…
Nadawcą była [na prośbę Blogvertising usunąłem nazwisko pracownika – mediafun], pracownik firmy Brand New Media, która pewnie jakoś jest powiązana z Blogvertising.pl. Nie wnikałem.

„Otrzymałam właśnie informację od klienta odnośnie kampanii Coli Light. Zasięg jakiego wymagał na blogach po waszym udziale w tej akcji nie został w tym miesiącu osiągnięty. Po szczegółowym przeliczeniu lipcowych statystyk na podstawie Gemiusa, którym była zliczana kampania, okazało się że są one dużo niższe niż te przez nas zakładane, stąd też automatyczne stawki również były dużo wyższe niż powinny.
W związku z tym aby zrealizować kampanie i otrzymać wynagrodzenie wymaga od nas przedłużenia kampanii o kolejne cztery tygodnie bez zwiększenia budżetu na nią.
(…) Jeżeli mimo wszystko nie chcesz przedłużać kampanii Coli na swoim blogu możemy wypłacić prowizję proporcjonalną do zrealizowanego na nim zasięgu”.

Jeśli po przeczytaniu powyższego zrozumieliście, że blogerzy muszą ponosić koszt błędów firmy to bardzo dobrze zrozumieliście.
Ciekawe, ilu frajerów się zgodzi na coś takiego, bo jak dla mnie to cała sprawa powinna trafić do prokuratury i stać się dobitnym przykładem, jak nie należy okradać blogerów z ich uczciwie zarobionych pieniędzy.
No zabiłbym śmiechem reklamodawcę, który by mi powiedział: słuchaj Kominek, za dużo ci płacimy. Teraz albo będziesz nas reklamował za darmo albo oddawaj kasę 🙂
Ciekawe, jaki będzie finał tej sprawy i czy coca-cola wiedziała o tym przekręcie? Napisałem do nich. Poczekamy na odpowiedź.

Sprawa jest więc rozwojowa…

Aktualizacja (4.08.2009):
Od Macieja Zawadzińskiego (Blogvertising) otrzymałem właśnie stanowisko firmy w tej sprawie:

Wszystkim blogerkom, które nie zgodziły się na kontynuację kampanii zostaną wypłacone wcześniej ustalone stawki za emisję kampanii.

Jest to pierwsza tego typu sytuacja, zdajemy sobie sprawę z popełnionych błędów.

W naszych działaniach chcemy przede wszystkim pozostać lojalni wobec blogerów, mimo problemów, na które czasem nie mamy wpływu, zawsze wypłacamy wcześniej ustaloną kwotę. Opublikowany we wpisie mail został wysłany do blogerów, ale dalsza korespondencja wyjaśniała, że to firma weźmie na siebie odpowiedzialność i blogerom nie zostanie obniżone wynagrodzenie za kampanie, nie muszą kontynuować jej wyświetlania, i decyzja taka nie będzie miała wpływu na naszą dalszą współpracę z Blogvertising.

Poniżej jako dowód przedstawiam cytat z maila z wyjaśnieniami do blogerek:
„Musiałam was poinformować mailowo jak rozwija się kampania bo to nagła sprawa. Jeżeli nie poinformowałabym was o tym napewno zastanawiałybyście się dlaczego kampania trwa nadal a waszych blogów w niej nie ma. To czy zdecydujesz się na przedłużenie kampanii to tylko i wyłącznie Twoja decyzja która nie pociąga za sobą żadnych skutków w przyszłości, a akcja jest jednorazowa, nigdy wcześniej nie mieliśmy podobnej sytuacji i nigdy więcej do podobnej nie dopuścimy.”

Z Jakubem rozmawiałem oczywiście o tym co słychać a AdTaily jak również:
• o zasadach przyjmowania wydawców do sieci (a właściwie ich braku),
• o katalogu e-commerce na AdTaily,
• o edukacji marketerów i potencjale reklamowym mediów społecznych,
• o efektywności 125×125 pikseli,
• o tym co to jest „komando sprzedażowe”,
• o cenach reklam, w którą stronę można przegiąć,
• czy wyjście poza PayPal rzeczywiście ruszyło AdTaily,
• o tym jak szybko trwa wypłata pieniędzy,
• o komunikacji z użytkownikami i poprawianiu błędów,
• o poszukiwaniach community managera
• o wejściu na zagraniczne rynki
• i o partnerstwie a Agorą,

Niestety, jeśli chodzi o kwestie video to zawaliłem sprawę…i obrazu nie będzie. Zresztą przy okazji mediacara pojawiło się sporo różnych technicznych kwestii których nie przewidziałem :-(. Nie ma tak łatwo niestety jak się początkowo wydawało. Ale jeśli chodzi o pierwszy wywiad (pozostałem dwa są na stole montażowym) to audio da się słuchać.

Cały czas zastanawiam się, czy robić jakieś okrojone wersje (3 minutowe) dla niecierpliwych, nie jestem do nich przekonany. Dla mnie, zainteresowanego tematem, o wiele bardziej cenna jest dłuższa rozmowa i pewnie taki format 15-30 minut będę stosował.

Tutaj można odsłuchać nagranie z playera (31 minut) lub ściągnąć na dysk (mp3, 22mb)).

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

  • A czy wczesniej nie ustala sie zasiegu jaki sie jakiejs firmie oferuje i czasu, ktory mniej wiecej jest potrzebny, by wykorzystac pojemnosc zamowienia? Tak przynajmniej jest w Europie zach., wiec zakladam, ze i w Polsce…

  • @PITów. Takie pytanie, czy AdTaila będzie na początku każdego nowego roku wysyłać odpowiednik PITi który wysyła pracodawca swoim pracownikom?

  • @Anna: ależ ustala się ten zasięg, tylko Blogvertising robi to w oparciu o bardzo mało popularne statystyki inTrack a zasięg kampanii był mierzony statystykami Gemiusa. My (YellowGreen) jesteśmy w bardziej komfortowej sytuacji, bo sami używamy statystyk Gemiusa do mierzenia zasięgu naszych blogów.

  • No i widzę, że dopiąłeś swego. Nie spodziewałem się, że tak szybko uda ci się zdobyć sponsoring mediacar`a. Zazdroszczę kabrio 😉

    Gratuluję!

  • Azazello

    a czy w tym cabrio wiatr nie będzie przeszkadzał w wywiadach?

    p.s. skoro masz 308 cc – to czy na belce „poznaj mój nowy projekt” nie powinno być miniaturki bardziej pasującej do tego modelu niż jakiś SUV?

    • Flanker, gdaq, Azazello: a Jakubem AdTaily robiłem wywiad w zamkniętym wozie, zrobiłem też jeden z cabrio – o dziwo nie jest źle, mimo że mikrofony też były testowe.
      Tak jak wspominałem wcześniej – Peugeot 308 cc to tylko testy oraz część kampanii tej marki (zrobię o tym później cały osobny wpis) – nadal więc szukam partnera do mediacara – stąd cały czas belka i SUV na niej 🙂

  • +10 do lansu za tą 308kę 😛

  • Wielkie brawa za podjęcie innowacyjnych działań. Niezła ta 308

  • Samochód super pozazdrościć. Pomyśleć, że dostałeś go realizując swoje hobby 🙂 gratuluje.

    Wywiad bardzo spoko. W czasie jego słuchania zarejestrowałem się w AdTaily 🙂
    Swoją drogą trochę słychać szum w aucie.

  • @Krzysztof
    ok, rozumiem. Jak sie ma niedokladne statystyki to rzeczywiscie moze byc problem z oszacowaniem zasiegu. Ale to nie problem blogera, ale tego, kto udostepnia statystyke. A z CC trzeba chyba poszerzyc margines bledu.
    A samochod dobry na lato 😉

  • ja

    polecam cały art kominka – ma rację:
    http://www.kominek.tv/tt.blogerzy.i.prostytutki,artykuly,99.htm

    jak się sprzedawać, to drogo chociaż;) a nie za skorzystanie wychwalanie:P

  • Pingback: Jacek Gadzinowski()

  • w sprawie Blogvertising dostałem właśnie wyjaśnienie od Macieja Zawadzińskiego – wkleiłem w odpowiednim miejscu we wpisie.

  • Trzeba przyznać ze ten Peugeot 308 jest całkiem całkiem.

  • jack_k

    czekamy na Diablo 🙂

  • Azazello

    ok, dzięki za wyjaśnienia. Co do pierwszego wywiadu to: najlepszy dźwięk miał migacz samochodowy, Jakuba czasami było słychać dobrze, a czasami fatalnie tak, że nie mogłem zrozumieć co mówi (słuchałem tego na przenośny odtwarzaczu przez co byłem ograniczony w pewnym stopniu przez regulator głośności, ale chyba na stacjonarnych też dźwięk nie jest za rewelacyjny).

    p.s. Kominek zaczyna powoli robić z siebie Chrystusa blogerów, albo ktoś go ukrzyżuje albo zrobi to sam…;)

  • bardzo kiepska jakość nagrania :/ po 8 minutach wyłączyłem bo uszy nie wytrzymały.Szkoda.

  • Blogvertising miał wpadkę i próbował się usprawiedliwić. Szkoda, że nie przyznali się po prostu do błędu z tym pierwszym wysłanym mailem, bo wg mnie edwidentnie chcieli naciągnąć szafiarki. Tak się nie robi.

  • Jakim cudem Maćku dopuściłeś do tego by "klapkowy" spamował w komentarzach i reklamował swoją gównianą stronkę?

    • @RAFi: no fakt, akismet nie wyłapał, dzieciak ręcznie pewnie sobie wklejał, już usunięty

  • Pingback: blogerki w akcji | Marketing skierowany do Kobiet()